JMG-läraren Torbjörn Fraenckel talare på världskongress om journalistutbildning

Porträtt Torbjörn Fraenckel

Över 500 deltagare från fler än 70 länder samlades nyligen i Paris på en världskongress för journalistutbildningar.

En av talarna var Torbjörn Fraenckel, lärare på JMG, som berättade hur mobil journalistik (MoJo) kan vara ett verktyg för ökad jämställdhet inom medierna.

”Teaching Journalism During our Disruptive Age” var temat för den femte världskongressen arrangerad av the World Journalism Education Council (WJEC). Det är en sammanslutning av akademiska organisationer verksamma inom journalistik och masskommunikation på universitet runtom i hela världen.

Den tre dagar långa kongressen hölls på Université Paris-Dauphine.

MoJo – ny form av journalistik

Etiska utmaningar och nya former av journalistik var en av programpunkterna där Torbjörn Fraenckel från institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet var en av talarna.

– Jag presenterade JMG-kollegan Maria Edströms och mitt paper om jämställdhet i medieindustrin och hur man kan använda mobil journalistik (MoJo) som ett praktiskt och innovativt verktyg, "Advancing gender equality in the media industries through the use of mobile journalism as innovative practice", berättar Torbjörn Fraenckel.

Hans föredrag väckte flera frågor bland åhörarna kring mobil journalistik och jämställdhet och hur journalistutbildningar världen över kan jobba med dessa frågor.

På stark frammarsch

Vad tar du med dig från kongressen?

– Vikten av att hålla jämna steg med en omvärld i snabb förändring. I takt med att journalistiken och medielandskapet förändras behöver utbildningarna hänga med och vara förberedda på de etiska utmaningar som det innebär.

– Jag tar även med mig idéer om hur man kan använda erfarenhetsbaserat lärande  och innovativt lärande i journalistutbildningen. När det gäller praktisk journalistik visade det sig att mobil journalistik (MoJo) och podcast är på stark frammarsch bland journalistutbildningar världen över.

WJEC – ett gemensamt forum

Den första WJEC-kongressen hölls i Singapore 2007. Därefter har kongresser hållits vart tredje år i Sydafrika 2010, Belgien 2013, Nya Zeeland 2016 och i Frankrike 2019. Nästa kongress sker 2022.

Syftet med WJEC-kongresserna är att skapa ett gemensamt forum för anordnare av journalistutbildningar på universitetsnivå från hela världen och att fokusera på gemensamma frågor.

• om WJEC och kongressen i Paris 2019
  • om Torbjörn Fraenckel
  • om AGEMI – Advancing Gender Equality in Media Industries (AGEMI). Ett EU-finansierat projekt som genom innovativa och integrerade metoder ska förebygga könsstereotyper och främja jämställdhet, mångfald och inkludering inom mediesektorn