JMG övergår till distansstudier och distansarbete

Så här hanterar institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) situationen med anledning av det nya coronaviruset (covid-19).

All undervisning vid JMG kommer nu att ske på distans, enligt det beslut som rektor vid Göteborgs universitet har fattat med anledning av regeringens rekommendationer.

– Det här är ett nytt läge för oss alla, men vi är förberedda, säger JMG:s prefekt Monica Löfgren Nilsson. Lärare och övriga personal har varit tidigt ute med att lära sig digitala verktyg för att säkra att de kan bedriva undervisningen på distans och att vår verksamhet kan fortgå.

Lösa utmaningar tillsammans

Medarbetarna har ställt om snabbt, hjälper och stödjer varandra liksom studenterna som visat stor förståelse för situationen.

– Det är fantastiskt att se och även om vi står inför många utmaningar så är jag övertygad om att vi löser det här tillsammans, säger Monica Löfgren Nilsson, prefekt vid JMG.

JMG:s forskare följer medierapporteringen

Kriskommunikation är ett av JMGs profilområden inom forskning. JMG:s forskare har under snart tre decennier forskat kring hur myndigheter, medier och medborgare agerat och kommunicerat i samband med andra samhälleliga kriser, såsom fågel- och svininfluensan samt ebola. Nu följer de rapporteringen om det nya coronaviruset (Covid-19).

Här hittar du JMG:s forskare i kriskommunikation: https://jmg.gu.se/Press/hitta-en-expert

Personalen arbetar på distans

Alla fysiska möten, seminarier, evenemang och liknande ställs in eller skjuts upp.

Inga tjänste- eller studieresor utomlands är tillåtna, inte heller tjänsteresor inrikes såvida de inte godkänts av prefekt.

Personalen kommer att arbeta på distans och finns tillgänglig via e-post och telefon.

Mer information

• Du som har frågor om hur JMG hanterar situationen kan vända dig till institutionen via e-post: jmg@jmg.gu.se
  • Information från Göteborgs universitet uppdateras löpande på webbplatsen www.gu.se