JMG:s journalistutbildningar är fortsatt populära

JMG vid Göteborgs universitet står sig bäst i en undersökning som Dagens Media gjort. Granskningen visar på en kraftig minskning av antalet sökande till landets journalistprogram.

På samtliga lärosäten är det färre som söker till kandidatprogrammet idag än 2013. Men samtidigt har JMG utvecklat två nya fristående kurser och ett internationellt magisterprogram, så totalt är det fler som söker och som läser journalistik här idag.

Porträtt Monica Löfgren NilssonAntalet sökande till kandidatprogrammen i journalistik har minskat kraftigt jämfört med 2013, på vissa håll uppemot 50-70 procent, enligt en undersökning av branschtidningen Dagens Media.

På de sju granskade universiteten är det journalistprogrammet vid Göteborgs universitet som står sig bäst med en minskning på 18 procent. Bland de som sökte sig till kandidatprogrammet som förstahandsval är minskningen nio procent.

Rankad som landets främsta

– Mycket kan dölja sig bakom statistiken på de olika universiteten och högskolorna, men på JMG har vi ett fortsatt bra söktryck tack vare att vi breddat vårt utbud av utbildning inom journalistik, konstaterar Monica Löfgren Nilsson, prefekt vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Vi vet också att JMG sedan länge har ett väl etablerat gott rykte. Vår kandidatutbildning rankades som landets främsta när Högskoleverket gjorde en granskning för några år sedan.

Måste möta morgondagens krav

Hon pekar på vikten av att vidareutveckla utbildningen, särskilt i en tid av så omfattande förändringar som sker inom mediebranschen. JMG har därför under de senaste åren satsat på att skapa nya kurser och program, bland annat för att möta de nya krav och förhållanden som morgondagens journalister ställs inför.

– Vi har tagit fram ett nytt och unikt internationellt magisterprogram i undersökande journalistik som attraherar många och gjort om hela grundutbildningen. Dessutom har vi startat två helt nya fristående kurser, dels i medieproduktion, dels i journalistiskt berättande i text och bild. De riktar sig främst till de som kan behöva journalistiska kompetenser inom andra yrkesområden än ”traditionell” journalistik, berättar Monica Löfgren Nilsson.

Fler sökande idag

Det nya, breddade utbudet har blivit populärt med många sökande. Sammantaget har det inneburit att det idag är fler som söker till JMG:s kurser och program inom journalistik: 1 699 jämfört med 1 460 år 2013, se sammanställningen nedan.

• Kandidatprogrammet:
    • 2013. Sökande: 1 460.
    • 2019. Sökande: 1 194.
  • Internationella magisterprogrammet i undersökande journalistik:
    • 2019. Sökande: 113.
  • Medieproduktion:
    • 2019. Sökande: 307.
  • Journalistiskt berättande i text och bild:
    • 2019. Sökande: 172.

­– Vi vill förstås att våra utbildningar ska vara ledande och relevanta för våra studenter och ge dem de bästa förutsättningarna på arbetsmarknaden, säger Monica Löfgren Nilsson.

JMG:s studenter får jobb

En anledning till trenden med minskat antal sökande i landet, tror hon är att bilden av medieföretag i kris är relativt väl spridd.

– Det kan verka avskräckande för ungdomar. Det finns en föreställning om att journalister inte får jobb, men det stämmer inte för JMG:s studenter. Vi har sedan 1980-talet på olika sätt regelbundet följt upp hur det går för våra studenter och vi vet att de allra flesta får jobb. Den senaste enkäten visade att åtta av tio fick journalistjobb.

För närvarande pågår arbetet med att sammanställa hur det gått för studenterna de senaste åren. Resultaten publiceras inom kort.

Näst högst poäng

Dagens Medias undersökning visar även på en generell sänkning av poängnivån bland de som antas till landets journalistutbildningar.

– Det är lite svårt att jämföra eftersom vi på JMG har ändrat antagningsprocessen och kriterierna under tiden, men också här ligger vi väl till med näst högsta poäng bland de som antas till kandidatprogrammet.

Länk till Dagens Medias granskning. Obs! Betallänk.