Ett fint erkännande för den undersökande journalistiken

Häromdagen blev det klart att journalisten Nils Hanson utses till hedersdoktor vid Samhällsvetenskapliga fakulteten och den 20 oktober promoveras han under pompa och ståt tillsammans med andra nyblivna doktorer på Göteborgs universitet.

Som titeln antyder handlar utnämningen om att hedra personer utanför akademin som på olika sätt gagnat universitetet. Nils Hanson, idag ansvarig utgivare på SVT:s Uppdrag Granskning, har spelat en central roll för den undersökande journalistiken både i Sverige och internationellt. Under många år har han också delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter på journalistutbildningen på JMG; som återkommande gästföreläsare, som gästprofessor, och som rådgivare vid utvecklingen av momenten undersökande journalistik i utbildningarna.

JMG ser fram emot att fortsätta samarbetet med Nils Hanson, inte minst i syfte att ytterligare stärka den nödvändiga kopplingen mellan utbildning, forskning och mediebranschen.

Några ord med Nils hanson

Nils HansonHur känns det att bli utnämnd till hedersdoktor?
– Oväntat och mycket smickrande. För mig har det varit en fullt tillräcklig ära att få föreläsa på journalistutbildningen. Den här utnämningen kom som en väldigt rolig överraskning.

Vad betyder utnämnandet för dig?
– Jag ser utmärkelsen som ett väldigt fint erkännande för den journalistik som vi bedriver på Uppdrag Granskning, en journalistik vars utveckling jag har fått vara med och driva och även sprida till universitetet. Det gäller framförallt de metoder för kvalitetssäkring som är absolut nödvändiga för att så långt möjligt säkra att den grävande reportern använder sin makt på rätt sätt. Det är glädjande att se hur Göteborgs universitet också bidrar till att driva utvecklingen av den grävande journalistiken i landet. JMG har, precis som UG, blivit något av en institution, inte minst genom masterutbildningen i undersökande journalistik.

Till pressmeddelandet

Foto: Sofia Sabel/SVT