Fd JMG-student undersöker jämställdheten på SVT i Angered

SVTs redaktion i AngeredHur arbetar SVT:s redaktion i Angered med genus och mångfald?

Det har den före detta JMG-studenten Elsa Henriksdotter undersökt under en veckas praktik. Hennes praktik ingår i AGEMI, ett EU-finansierat projekt som ska förebygga könsstereotyper och främja jämställdhet, mångfald och inkludering inom mediesektorn.

Den här veckan har SVT:s redaktion i Angered fått förstärkning av Elsa Henriksdotter. Hon har tidigare studerat journalistik på institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet.

Sommarskola på JMG

I somras deltog hon i en veckolång sommarskola om jämställdhet och media på JMG tillsammans med ett 30-tal studenter från Newcastle i Storbritannien och Padova i Italien.

Sommarskolan arrangerades inom ramen för det EU-finansierade innovationsprojektet AGEMI, Advancing Gender Equality in Media Industries.

Deltagarna på sommarskolan praktiserar nu, liksom Elsa Henriksdotter, en vecka var på olika medieföretag och organisationer i Europa som jobbar med jämställdhet i medierna.

Samlar goda exempel

Deras olika observationer samlas inom projektet som består av tre huvuddelar:

• en resursbank med goda exempel från praktiken
  • en uppsättning läranderesurser
  • möten mellan medie- och journalistikstudenter samt yrkesverksamma inom medierna

AGEMI har utarbetats av en grupp forskare och praktiker på tre universitet (Newcastle, Padova och Göteborg) samt de två branschorganisationerna the European Federation of Journalists (EFJ) och the Permanent Conference of the Mediterranean Audiovisual Operators (COPEAM).

Flera fd JMG-studenter

Elsa Henriksdotters handledare på SVT är Elin Schwartz, också hon tidigare JMG-student, liksom Jazz Munteanu som gått JMG:s internationella masterprogram i undersökande journalistik (MIJ). Båda finns med på bilden tillsammans med Elsa Henriksson och SVT-kollegan Shohreh Zare.

Text: Maria Edström och Cajsa Malmström

Foto: Maria Edström