Film och utställningar för att lyfta fram äldre i samhället

Idag är äldre, särskilt kvinnor, i princip osynliga i medierna, trots att var fjärde svensk är över 60 år.

– Ett demokratiproblem! säger Maria Edström, medieforskare vid JMG och AgeCap, i den nya filmen i serien ”Forskare förklarar” från samhällsvetenskapliga fakulteten.

Hon förklarar vad det innebär att vara årsrik – och inte enbart gammal. Det är också temat i utställningarna ”Årsrika” och ”Livet med tiden” som på torsdag öppnar på Stadsbiblioteket och i Bältesspännarparken.

– Man kan verkligen fråga sig vem som lyssnar på gamla tanter, säger Maria Edström i den nya filmen från Forskare förklarar.

Hon är medieforskare vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) samt verksam inom Agedem, en forskargrupp om äldre, jämlikhet, demokrati och medier inom AgeCap, Centrum för åldrande och hälsa, vid Göteborgs universitet.

Då försvinner äldre

– Inom AgeCap har vi gjort en studie av svenska nyhetsmedier, berättar hon. Där kan man se att efter 50 så försvinner kvinnorna och efter 60 så är också männen ointressanta. Det här blir ett demokratiproblem eftersom vem som kommer till tals i medierna skapar föreställningar om vad som är viktigt att diskutera, vilka frågor vi ska ta på allvar och vem som är värd att lyssna på.

– Man kan till exempel fråga sig om pensionssystemet hade sett ut som det gör idag OM man hade lyssnat mer på äldre, kanske framförallt äldre kvinnor som drabbas hårdast av pensionssystemet.

Medierna behöver mer kunskap

Maria Edström pekar på medierna som en del av problemet med att skapa fördomar om äldre. Det kan leda till ålderism som gör att äldre kan bli diskriminerade enbart på grund av sin ålder.

– Jag tror att vi behöver en större lyhördhet och kunskap hos dem som jobbar i medierna kring frågor som gäller åldrande och ålder.

Satsar på utställningar

På torsdag 25 april öppnar två nya utställningar i Göteborg i samarbete med AgeCap för att göra äldre mer synliga i samhället.

• Utställningen Årsrika på Stadsbiblioteket i Göteborg bygger på intervjuer med personer som är mellan 78 och 95 år som har olika erfarenheter från livet och utställningen är producerad av Annica Carlsson Bergdahl. Vernissage kl 14, Stadsbiblioteket.
  • Utställningen Livet med tiden med bilder av fotografen Elisabeth Ohlson Wallin från utställningen Årsrika i Hela stadens galleri. Vernissage kl 12, Bältesspännarparken.

Forskare föreläser

Under utställningstiden kommer flera forskare att medverka i olika programpunkter på Stadsbiblioteket. Bland annat föreläser JMG-professor Annika Bergström om digitala klyftor i den äldre befolkningen på Stadsbiblioteket den 3 maj kl 11-12.

I nytrycket av utställningskatalogen finns dessutom ett appendix om pågående forskning från AgeCap.

– Målet är att göteborgare genom Årsrika-satsningen både ska kunna ta del av forskning och börja se äldre på ett nytt sätt, säger Maria Edström.

Internationell kongress i Göteborg

Att AgeCap satsar på detta just nu beror på att det senare i maj kommer cirka 1 500 äldreforskare från hela världen till Göteborg och kongressen IAGG-ER. Ålderism är ett tema på kongressen och dessa utställningar kan ses som ett sätt att motverka ålderism.