Forskare från Göteborg och hela Europa skriver om EU-valet

Nästan 80 ledande forskare från hela Europa analyserar valet till EU-parlamentet i rapporten Euroflections som släpps torsdagen den 13 juni.

Flera från Göteborgs universitet har bidragit till det internationella forskarsamarbetet.

Porträtt på Marie Grusell

Marie Grusell, medieforskare vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) och forskningscentret DEMICOM, är en av redaktörerna för rapporten om EU-valet som presenteras endast två och en halv veckor efter EU-valet.

– Euroflections är inspirerat av forskarsamarbetet Snabbtänkt som vi gjorde i höstas tillsammans med närmare 100 forskare kring det svenska valet, berättar Marie Grusell. Nu ville vi göra något liknande med snabba analyser och reflektioner från forskare i hela Europa.

Sammanlagt har närmare 80 ledande forskare från ett 50-tal universitet och forskningscentrum i hela Europa deltagit i Euroflections och bidragit till rapporten utifrån sina olika expertområden.

På torsdagens seminarium talar bland andra Bengt Johansson, professor i journalistik och masskommunikation vid JMG, om den bevakning av valkampanjen som skett i ett annat forskningsprojekt Platform Europe där han varit en av samordnarna.

Övriga forskare från Göteborgs universitet som medverkar i Euroflections är Jesper Strömbäck (JMG), Henrik Oskarsson och Jonathan Polk vid statsvetenskapliga institutionen samt Linda Berg, föreståndare för Centrum för Europaforskning (CERGU).

Rapporten innehåller analyser av valresultatet, partierna, valkampanjen, och medierna. På seminariet diskuteras några av de mest intressanta resultaten och vad de kan säga om Europaparlamentets och EU:s framtida arbete.

Arrangörer är DEMICOM vid Mittuniversitetet och Svenska institutet för europapolitiska studier (Sieps).

Hämta rapporten Euroflections – Leading Academics on the European elections 2019 på projektets webb