Intensiv vecka med sommarskola om ökad jämställdhet i medierna

Det har varit en intensiv vecka på JMG med 30-talet studenter från åtta olika länder på sommarskola för att lära sig mer om ökad jämställdhet i medierna.

Maria EdströmDet har varit en intensiv vecka på JMG med 30-talet studenter från åtta olika länder på AGEMIs sommarskola om ökad jämställdhet i medierna.

Tillsammans med forskare och företrädare för mediebranschen från flera olika europeiska länder har studenterna diskuterat hur jämställdhet i medierna kan bli bättre.

Veckan har varvats med praktiska övningar och föreläsningar av erfarna professionella kvinnliga företrädare inom området.

För Maria Edström, som länge forskat om genus och jämställdhet i medierna, är det välkänt att kvinnor är underrepresenterade såväl i medierna som på ledande poster inom mediaföretag:

- Det är inte längre brist på information som är problemet. Nu behöver vi metoder för "action", konstaterar hon.

Sommarskolan har bjudit på gott om tillfällen till möten och utbyten av erfarenheter mellan studenter, forskare och journalister samt andra företrädare för branschen. Diskussionerna har varit intensiva om hur situationen kan förbättras.

Studenterna har testat den resursbank med goda exempel från praktiken som tas fram inom det EU-finansierade AGEMI-projektet (Gender Equality in Media Industries).

De har även fått prova på att arbeta med MOJO, journalistik i mobilen. I höst kommer de att få möjlighet till en veckas praktik på en redaktion i ett EU-land.

Resultatet av deras arbeten kommer att publiceras på en plattform med så kallad Open Access, som är öppen för alla på AGEMIs webbplats.

AGEMI har utarbetats av en grupp forskare och praktiker på tre universitet (Newcastle, Padova och Göteborg) samt de två branschorganisationerna EFJ och COPEAM.

Projektet delfinansieras av EU:s program för rättigheter, jämställdhet och medborgarskap.