Jesper Strömbäck i styrelsen för Segerstedtstiftelsen

JMG-professor Jesper StrömbäckJesper Strömbäck är glad och hedrad över sitt nya uppdrag i styrelsen för Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne.

JMG-professorn Jesper Strömbäck är en av två nya ledamöter i Segerstedtstiftelsen som bildades 1996 för att påminna om Sveriges mest kända och stridbara antinazist Torgny Segerstedts gärning och arbeta i hans anda för att främja demokrati och yttrandefrihet.

Stiftelsen delar bland annat ut priserna Frihetspennan och Frihetstonen, där det första går till en framstående publicist medan det andra uppmärksammar musikens roll i kampen för frihet. Dessutom ska stiftelsen främja tvärvetenskaplig forskning inom bland annat samhällsvetenskap, juridik, ekonomi och journalistik som syftar till att stärka grundläggande demokratiska värden i form av tanke-, åsikts-, yttrande- och religionsfrihet och därigenom motverka sådana strömningar som undergräver dessa demokratiska värden och som bland annat kommer till uttryck i förföljelse av oliktänkande, våldshandlingar och rasism.

Förutom sin professur i journalistik och politisk kommunikation vid JMG är Jesper Strömbäck gästprofessor vid centrumbildningen Demicom vid Mittuniversitetet och tillhör sedan flera år ledningsgruppen för Network of European Political Communication Scholars (NEPOCS). Han är också biträdande redaktör för tidskriften Political Communication och ledamot av styrelserna för Institutet för framtidsstudier och Futurion.

Även journalisten och före detta JMG-studenten Afrah Nasser har valts in i styrelsen för Segerstedtstiftelsen. Hon är journalist och bloggare, född i Jemen, som blev känd som journalist och bloggare under den arabiska våren. Nu bor hon i Göteborg och är verksam som bland annat chefredaktör för onlinemagasinet Sana'a Review.

Afrah Nasser har för sin bevakning av sitt krigsdrabbade och isolerade hemland tilldelats Publicistklubbens Dawit Isaakpris, Pennskaftspriset och CPJ:s (Committee to Protect Journalists) internationella pressfrihetspris.