Oscar Westlund blir chefredaktör för Digital Journalism

Oscar WestlundOscar Westlund, docent vid JMG, har utnämnts till ny chefredaktör för den internationella vetenskapliga tidskriften Digital Journalism som ges ut av Routledge.

Hans nya uppdrag som börjar i januari innebär att JMG får en ännu tydligare internationell synlighet bland forskare kring journalistik och digitala medier.

- Många av de kontakter jag kommer att knyta med forskare runtom i världen kan komma att möjliggöra saker för mina kollegor vid institutionen, säger Oscar Westlund.

Han planerar nu för arbetsrutiner med sin redaktionella grupp som ska bana vägen för att arbeta med hans vision för tidskriften Digital Journalism.

- Automatisering och falska nyheter är två viktiga forskningsområden inom digital journalistik som är särskilt värda att uppmärksamma, påpekar Oscar Westlund som även blivit Professor II vid avdeling for mediefag vid Högskulen i Volda, Norge.

Oscar Westlund är en av tre forskare som ersätter professor Bob Franklin som ensam varit chefredaktör för de tre vetenskapliga tidskrifterna Journalism Studies, Journalism Practice och Digital Journalism.

De andra två efterträdarna är professor Folker Hanusch, University of Vienna, som tar över redaktörskapet för Journalism Studies, och professor Bonnie Brennen, Marquette University, som blir chefredaktör för Journalism Practice.

Läs hela pressmeddelandet här.