World Press Freedom Day

World Press Freedom Day 2015: Om jämställdhet och mediesäkerhet i den digitala tidsåldern.

Democratic rule is not possible without well-informed citizens with a critical eye, and well-informed citizens cannot exist without reliable media and journalism that trains a critical eye on those who wield power.
Ulla Carlsson

Den 3 maj varje år firas de grundläggande principerna för pressfrihet. Unesco leder firande genom att identifiera globala tematiska program och årets tema är Let Journalism Thrive! Towards Better Reporting, Gender Equality, & Media Safety in the Digital Age. På UNESCOs firande i Riga talade bland andra Ulla Carlsson, innehavare av Unesco Chair on Freedom of Expression, Media Development and Global Policy. Ulla Carlsson är placerad på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet.

Nordicom: Let journalism thrive!

UNESCO: World Press Freedom Day