Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Öppna föreläsningar
och seminarier


JMG bjuder under terminerna in alla intresserade till öppna föreläsningar och seminarier om aktuella frågor kring medier och journalistik.

En regelbunden serie är Gästprofessorns seminarieserie som i möjligaste mån hålls på tisdagar och därför även är känt som "Tisdagsseminariet".

De flesta föreläsningarna och seminarierna har refererats så du kan läsa mer om dem genom att klicka på rubriken.

Några seminarier är filmade och du hittar dem på JMG-TV.

Seminarier och föreläsningar annonseras löpande i vår webbkalender. och på vår Facebook-sida.

2014

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin talar framtid med Robert Aschberg
Till sitt sista öppna seminarium som gästprofessor vid JMG bjöd Robert Aschberg in Aftonbladets publisher Jan Helin för att diskutera medieframtider. Aftonbladet leder utvecklingen när det gäller den stora transformationen från analogt till digitalt, från papper till skärm, som Jan Helin beskrev som den största revolutionen inom medialiserad kommunikation sedan Gutenberg. Framgångarna för Aftonbladet bygger på djärva beslut och ett osentimentalt förhållningssätt till traditionerna.
Gästprofessor Robert Aschbergs seminarieserie, 2014-04-28

Mannen som slutade ljuga. Dan Josefsson om arbetet med boken om "seriemördaren" Sture Bergwall/ Thomas Quick.
Gästprofessor Robert Aschberg samtalade med grävaren Dan Josefsson om den största rättsskandalen i modern historia, och om arbetet med boken om "seriemördaren" Sture Bergwall/Thomas Quick.
Gästprofessor Robert Aschbergs seminarieserie, 2014-03-25

Kriskommunikation i journalistisk och politisk kontext: svininfluensan i svenska och italienska medier.
Docentföreläsning med Marina Ghersetti, 2014-03-14

"Supervalåret 2014". Med Lotta Gröning, Paul Ronge och Robert Aschberg
Hur planterar partierna sina utspel? Hur mörkas skandalerna? Hur självständiga är de politiska journalisterna? Expressens omstridda krönikör Lotta Gröning och f.d. journalisten, numera frispråkige medierådgivaren Paul Ronge talade med Robert Aschberg.
Gästprofessor Robert Aschbergs seminarieserie, 2014-02-25

"Hinner du så vinner du." Om vad som är ett tv-format och hur det skapas
Expedition Robinson, Farmen, Sveriges Mästerkock, Idol och Antikrundan är exempel på framgångsrika tv-format som producerats över hela världen. Men vad är ett tv-format, och hur skapas det? Producenterna Mattias Olsson och Jock Millgårdh har lång erfarenhet av att arbeta med format. De har också själva tagit fram internationella succéer som Ensam mamma söker, Körslaget och Minuten.
Gästprofessor Robert Aschbergs seminarieserie, 2014-01-28

Alternative metrics and the transformation of news audiences
Med Neil Thurman, City University, London.
The evolution of audience measurement forces us to re-consider how news is made, the relative popularity of print and online channels, and definitions of the 'popular' press. In this lecture Dr Thurman analysed how news organisations' attitudes to their audiences have evolved, from relative disinterest, through a focus on reach, to, more recently, the consideration of more complex metrics including attention and engagement.
Öppen föreläsning, 2014-01-23

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2014-10-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?