Vår forskning
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) är ett ledande centrum för forskning och undervisning om journalistik, medier och kommunikation i Sverige. Forskning bedrivs inom ett flertal områden i våra olika forskargrupper och bedömdes som världsledande inom journalistik, politisk kommunikation och kriskommunikation i den senaste externa utvärderingen (red 19).
Institutionen etablerades 1990 genom en sammanslagning av Journalisthögskolan och Avdelningen för Masskommunikation vid Statsvetenskapliga institutionen. Institutionen har sedan starten utvecklat en bred forskningsagenda med uttalad samhällsvetenskaplig profil och stark empirisk orientering där en mångfald av metoder används. Institutionen utmärker sig särskilt för sina långvariga forskningsprogram om journalistik och demokrati, mediepublik och opinionsforskning, baserade på longitudinella studier och surveymetoder. Forskningen vid JMG fokuserar ofta på frågor om hur den långsiktiga omvandlingen av mediesystemet påverkar producerande organisationer, produktionsprocesser, journalistprofessionen och publiken.
Forskningen vid JMG har en stark ambition att spela en aktiv roll i samhället genom att verka för en interaktion och dialog med professionella organisationer, bransch och samhället i stort. Ambitionen att kombinera forskningen med hög kvalitet i undervisningen har alltid varit en ledstjärna för JMG. Ett nyckelområde för forskningen är att överbrygga och länka samman de praktiska och teoretiska delarna av forskning och undervisning och skapa samarbeten som kan bidra till innovation och ökad kvalitet på kommunikationsområdet och i journalistiken.
Senaste vetenskapliga publikationer
Disentangling the relationship between conspiracy mindset versus beliefs in specific conspiracy theories
Författare: Jesper Strömbäck, Elena Broda, Yariv Tsfati, Malgorzata Kossowska, Rens Vliegenthart
Success or Failure? News Framing of the COP26 Glasgow Summit and its Effects on Citizens’ Beliefs About Climate Change
Författare: Per Oleskog Tryggvason, Adam Shehata
A bridge over sustainable water: Politicians' perceptions about the preconditions for collective action
Författare: Anna Bendz, Patrik Öhberg
Selective news avoidance: consistency and temporality
Författare: Kim Andersen, Adam Shehata, Morten Skovsgaard, Jesper Strömbäck
Media Salience Shifts and the Public’s Perceptions About Reality: How Fluctuations in News Media Attention Influence the Strength of Citizens’ Sociotropic Beliefs
Författare: Monika Djerf-Pierre, Adam Shehata, Bengt Johansson
Enacting Journalistic Authority: The Communicative Challenges and Competences of Live Two-Way Correspondents in Swedish Public Service Broadcasting
Författare: Mats Ekström, Åsa Kroon, Emil Östlund
The scary world syndrome: News orientations, negativity bias, and the cultivation of anxiety
Författare: Kim Andersen, Monika Djerf-Pierre, Adam Shehata
Instruction as Self-Protection
Författare: Bengt Johansson, Gabriella Sandstig
Hitta samtliga publikationer i Göteborgs universitets databas GUP här.
Nyheter
-
Samhälle & ekonomiSom bensin på elden - folkomröstningen iDanmark
-
Samhälle & ekonomiVårt land, vårt land - om nationellasymboler
-
Samhälle & ekonomiEU kryssar bland monster ochvirvlar
-
Samhälle & ekonomiDet svenska EU-valet2019
-
Samhälle & ekonomiPropagandainspektionen åter - dags förEU-val