Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Om journalistik och medier

Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) är
ett nationellt ledande centrum för forskning och undervisning om journalistik och medier i Sverige.

Institutionen etablerades genom en sammanslagning av Journalisthögskolan i Göteborg och Avdelningen för Masskommunikation vid Statsvetenskapliga institutionen i Göteborg 1990 och har sedan starten utvecklat en bred forskningsagenda med journalistikforskning i fokus.

Rötterna i statsvetenskap och orienteringen mot empiriskt orienterad forskning har bidragit till att göra JMG nationellt ledande när det gäller longitudinella studier och surveystudier i svensk medie- och kommunikationsforskning. Journalistik- och medieforskningen i Göteborg uppmärksammas också för sin samhällsvetenskapliga profil och empiriska orientering där både kvantitativa och kvalitativa metoder används. Institutionen utmärker sig särskilt för sina långvariga forskningsprogram om journalistik och demokrati, mediepublik och opinionsforskning.

Forskningen vid JMG fokuserar ofta longitudinella förändringar och forskning om hur den långsiktiga omvandlingen av mediesystemet påverkar produktionsprocesser, journalistprofessionen och mediearbetarna, publiken och medieorganisationerna – från avregleringen av Tv-systemet på 1980-talet till internets expansion och mediekonvergensen i dagens mediesamhälle. En central del av forskningen är inriktad mot återkommande surveystudier och strukturella analyser som undersöker förändringarna över tid.

Forskningen vid JMG har också en stark ambition att spela en aktiv roll i samhället genom att verka för en interaktion och dialog med professionella organisationer, mediebranschen och samhället i stort.

Aktuell forskningsagenda

Den nuvarande forskningsagendan vid JMG bygger vidare på institutionens starka traditioner samtidigt som forskarna försöker förnya och utvidga forskningsprofilen. JMG kommer att fortsätta att utforska de kort- och långsiktiga förändringarna av medier och journalistik och göra studier av såväl institutionella strukturer som konkreta praktiker; identiteter; normer och etik; innehåll, representationer, genrer och kommunikationsformer i olika multi-media kontexter. Institutionens breda erfarenhet och expertis vad gäller historiska mediestudier, storskaliga surveyundersökningar, etnografiska undersökningar samt mikroorienterade analyser av diskurser och social interaktion – utvecklade i nära samarbeten med internationella kollegor – ger också möjlighet att utveckla nya multi-metodologiska ansatser.

Ytterligare ett nyckelområde för forskningen är att överbrygga och länka samman de praktiska och teoretiska delarna av forskning och undervisning för att skapa samarbeten som kan bidra till innovation och ökad kvalitet i journalistiken. Ambitionen att kombinera forskningen med hög kvalitet i undervisningen har alltid varit en ledstjärna för JMG.

Forskargrupper

Genom att bygga på sina starka forskningstraditioner har institutionen etablerat fem övergripande forskargrupper:

 


 

Stf prefekt med ansvar för forskning:
Monika Djerf Pierre, 031 786 1208, monika.djerf-pierre@jmg.gu.se

JMG: Journalism Research at the University of Gothenburg, Sweden.

Djerf-Pierre, Monika, & Ekström, Mats. Journalism Studies, 2012

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2017-07-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?