Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Digital mediemoral

Våra vanor är genomsyrade av moral och etik. Vad som är socialt acceptabelt ingår i vardagslivets väv, där vi hela tiden bedömer våra egna och medmänniskors beteenden. I dagens samhälle är sådana uppfattningar ofta knutna till medier. Detta eftersom vardagslivet har medialiserats och vi idag tillbringar stora delar av vår vakna tid med att konsumera medier. När vi dessutom är ständigt uppkopplade mot internet blir frågor om medier och socialt beteende ännu viktigare.

Tidigare forskning har visat att speciella etiska principer, och därmed en speciell moral, har utvecklats kring användning av digitala medier. Värden som frihet, kreativitet, individualism står här i centrum liksom passion, hedonism, m.m. Dessa kunskaper bygger dock huvudsakligen på analyser av små, specifika grupper av s.k. early adopters; hackers, fildelare, dem som laddar ned musik m.m., varav nästan samtliga dessutom främst är ungdomsgrupper. Men användningen av digitala medier är inget som längre begränsas till vissa grupper. Digital medieanvändning är idag en rutiniserad vardagssyssla för ett brett och varierat skikt av den svenska befolkningen. Forskningsprojektet Digital mediemoral syftar till att brett studera det digitala mediebrukets moraliska dimensioner i ett av medier genomsyrat vardagsliv. Kort sagt: vad anser människor vara lämpligt eller olämpligt beteende när man använder digitala medier? Vad är det helt oproblematiskt att göra och vad bör man helst undvika?

Mer precist handlar detta om att undersöka de värden, sociala normer och praktiker som omgärdar människors användning av digitala medier och deras umgänge med andra via dessa medier. I projektet intresserar vi oss både för mediebrukets etiska dimensioner, dvs. de värden och normer som omgärdar användningen av digitala medier, liksom de moraliska dimensioner som uppstår i våra vardagspraktiker i mötet med digitala medier. För att få en såväl bred som djup förståelse för detta kombinerar vi kvantitativa analyser av ett representativt urval av svenska folket med fördjupande kvalitativa studier med mindre grupper av användare.

Projektmedarbetare: Stina Bengtsson, Södertörns högskola/Bengt Johansson, JMG

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2014-02-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?