Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Framtidens medietider


Det svenska mediesystemet har sedan 20-talet år tillbaka förändrats i grunden. Dagspress och public service i TV och radio utmanas av kommersiella radio- och tv-kanaler, dagliga gratistidningar och inte minst av mångfalden av medieformer på internet. Frågan är vad
medielandskapets förändring får för konsekvenser för den svenska offentligheten?

Syftet med forskningsnätverket Framtidens medietider är att medieforskare ska kunna mötas över disciplingränserna. Drivkrafterna för förändringen är många, och varje disciplin tenderar att lägga störst vikt vid ”sin” drivkraft, vare sig ekonomi, teknik eller journalistik. Vilka konsekvenserna av förändringen blir är svårare att säga, men genom att låta forskare från olika ämnen mötas kan vi komma en bra bit på väg i kunskapsbildningen. Det första som behöver diskuteras och identifieras är vilka som är de viktigaste framtidsfrågorna av idag och för det andra att försöka skapa plattformar för framtida forskningsprojekt för att bättre förstå den komplexa medievärlden.

Konkreta frågor som är aktuella att diskutera är exempelvis mediernas roll i vår vardag, mediernas produktionsprocesser, relationen mellan traditionella medier och sociala medier, ekonomiska konsekvenser av det förändrade landskapet och den politiska opinionsbildningen.

Diskussionen ska föras genom en serie om sex seminarier på olika platser i landet där ett 20-tal forskare från olika discipliner och lärosäten deltar.

Det första seminariet hölls vid JMG 23–24 augusti 2010 (dagordning). Nästa möte hölls 23–24 november 2010 på Södertörns högskola.

Finansiär: Riksbankens jubileumsfond

Projektperiod: 2010–2012

Projektansvariga: Gunnar Nygren, Södertörns högskolan, samt Ingela Wadbring, JMG
 

Nätverkets medlemmar

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2011-07-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?