Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Journalistikens kommersialisering:
Hot eller möjligheter?


Mediernas allmänna kommersialisering och marknadsanpassning omtalas ofta som ett hot i det demokratiska samhället, då bl a vinstintressen antas gå före publicistisk kvalitet. Det är dock få som empiriskt undersökt sambandet mellan kommersialisering och journalistik.

Syftet med denna studie är att vidga perspektivet och empiriskt studera huruvida det finns ett samband mellan god samhällsjournalistik och det som kallas kommersialisering på olika nivåer och hur detta samband i så fall ser ut. Det är dagspressen som står i fokus, en medietyp som till skillnad från etermedierna alltid finansierats kommersiellt.

En sådan studie kräver en design i flera steg. För det första ska medieföretagen undersökas avseende grad av kommersialisering och hur denna förändrats över tid. För det andra ska journalistiken undersökas över tid i de olika typer av medieföretag som utkristalliseras i steg ett. Slutligen ska de båda delarna kopplas samman för att se om det finns något samband mellan företag som kan karaktäriseras som mer eller mindre kommersiella och den journalistik de bedriver. Enstaka liknande studier har genomförts i USA och resultaten är motstridiga. Det tyder på att kommersialisering kan innebära såväl hot som möjligheter.

Finansiär: Riksbankens Jubileumsfond

Projektperiod: 2008–2010

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2011-07-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?