Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Journalist '11


Journalist´11 är en vetenskaplig frågeundersökning som genomförs vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet (JMG). Formuläret går ut till 2 500 slumpmässigt valda journalister i hela Sverige.

Undersökningen syftar till att belysa hur svenska journalister ser på sig själva och samhället, sin yrkesroll, arbetssituation och medieutvecklingen.

Journalist´11 är den sjätte undersökningen som genomförts vid JMG. Den första gjordes 1989. Resultaten från den senaste undersökningen Journalist´05 presenterades bland annat i boken Den svenska journalistkåren. Undersökningsserien har även resulterat i ett flertal doktorsavhandlingar i universitetsämnet journalistik.

Under de tjugotvå år som gått sedan 1989 har det svenska mediesystemet förändrats i grunden. Etermediemonopolet har avskaffats, kommersiell radio och TV har vuxit fram, Internet och nya medier har kommit till, arbetssätt har förändrats och påverkats av nya tekniker. Och under senare år har de sociala mediernas roll i journalistiken fått särskild uppmärksamhet.

Det främsta syftet med Journalist´11 är att följa upp tidigare undersökningar och ge en bred belysning av vilka förändringar som ägt rum i journalistkåren under de två senaste decennierna. Många frågor i Journalist´11 är därför desamma som ställts i tidigare undersökningar.

Likalydande frågor ställs också till allmänheten, och till riksdagsledamöter. Jämförelser görs med SOM-institutets undersökning 2011 och med Riksdagsenkät 2010. Även i dessa fall görs jämförelser bakåt i tiden med Journalist´89 som startpunkt.

Den långa undersökningsserien är unik, även i ett internationellt perspektiv. En motsvarande undersökningsserie finns endast i USA.

Ansvarig för undersökningen är professor Kent Asp och görs i samverkan med professor Lennart Weibull. Undersökningsledare är Ulrika Hedman, doktorand vid JMG.

Publikationer (i urval) från 2005 års undersökning


Andersson, Ulrika (2007) Journalisters publikkännedom. I Asp (red.) Den svenska journalistkåren. Göteborg: Göteborgs universitet

Andersson, Ulrika (2007) Metoddokumentation. I Asp (red.) Den svenska journalistkåren. Göteborg: Göteborgs universitet

Andersson, Ulrika (2009) Journalister och deras publik. Förhållningssätt bland svenska journalister. Göteborg: Göteborgs universitet

Andersson, Ulrika (2009) Journalists´ Attitudes to Readership Studies: A Study of Newspaper Journalists and Editors-in-Chief in Sweden. I Pasadeos (red) Variety in Mass Media Communications. Athens: Atiner

Asp, Kent, red, (2007) Den svenska journalistkåren. JMG Göteborg: Göteborgs universitet

Wiik, Jenny (2010) Journalism in Transition. Göteborg: Göteborgs universitet

Wiik, Jenny (2009) Identities under construction: professional journalism in a phase of destabilization. International Review of Sociology. 19 (2) s. 351-265

Wiik, Jenny (2007). Granskningsidealet. I Asp (red.) Den svenska journalistkåren. Göteborg: Göteborgs universitet

Wiik, Jenny (2007) Journalisternas syn på sig själva. I Asp (red.) Den svenska journalistkåren. Göteborg: Göteborgs universitet

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2011-10-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?