Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marknads- och demokratidriven yttrandefrihet

Kommersiella meddelandens rättsliga status som skyddsvärda yttranden är omdebatterad. Krav på ett utökat skydd för dessa har delvis tillgodosetts i flera rättsordningar runt om i världen. Begreppen marknadsdriven och demokratidriven yttrandefrihet används för att studera och analysera olika ibland motstridiga anspråk på yttrandefriheten.

Den centrala frågeställningen i projektet är om demokratin och det fria ordet gynnas av ett stärkt grundlagsskydd för kommersiella meddelanden eller inte. Svaret är inte givet. Frågan har knappt berörts i svensk rättsvetenskap.

I detta projekt undersöks de rättsliga förändringar som sker i Sverige, EU och USA och konsekvenser av dessa förändringar tillsammans med mediernas ökade beroende av annonsintäkter. Exempel på rättsliga förändringar är att reglerna för reklam i TV inom EU uppmjukats och att kommersiella yttrande fått ett förstärkt skydd i den amerikanska konstitutionen. I svensk grundlag har kommersiella yttranden ett lägre skydd än andra yttranden, men utrymmet för de förra verkar öka. Exempel på konsekvenser kan vara ett minskat förtroende för medierna, vilket på lång sikt kan påverka tilltron till demokratin.

Den centrala frågeställningen besvaras genom två delprojekt;

A) ett som analyserar hur de rättsliga förändringarna ser ut och hur de samverkar med mediebranschens villkor och

B) ett som studerar relationen mellan medieinnehåll och finansiering och hur detta påverkar förtroendet för medierna. Vilka konsekvenser får en marknadsdriven yttrandefrihet för journalistiken och i förlängningen för demokratin?

Deltagare i projektet:
Eva-Maria Svensson, professor rättsvetenskap Juridiska institutionen, Göteborgs universitet (projektledare)

Maria Edström, fil dr, lektor, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Britt Börjesson, adjunkt, Institutionen för Journalistik, Medier och kommunikation, Göteborgs universitet.

Mer information om projektet går att hitta på Juridiska institutionens webbplats.

----------------------------------------------------

Communicative democracy. Protecting, promoting and developing free speech in the digital era

Konferens 6-7 oktober 2015

Ulla Carlsson, Dr, UNESCO Chair on Freedom of Expression, Media Development and Global Policy, Göteborgs universitet och Tamara Piety, Professor of Law at The University of Tulsa College of Law, höll varsitt inledningsanförande vilka filmades och går att se på juridiska institutionens webbplats.

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2015-12-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?