Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Medierat medborgarskap: Möjligheter, villkor och praktiker i ungas vardagsliv


Frågan om hur medierna kan bidra till att främja och motverka utvecklingen av engagerade och deltagande medborgare har varit föremål för omfattande forskning. Idag är denna forskning kanske mer vital än någonsin tidigare, delvis inspirerat av den snabba utvecklingen av internetbaserade medier. I detta projekt undersöks hur ungdomars mediebruk kan påverka deras medborgerliga engagemang. Tidigare har uppmärksamheten främst riktats mot nyhetsmediernas betydelse. Medieanvändningens effekter har sökts i informationsorienterade processer. Senare års forskning inom ramen för bl a cultural studies har överskridit dessa perspektiv och pekat på andra relationer mellan medieanvändning och medborgarskap. Denna forskning har dock i stor utsträckning haft en mer teoretisk orientering. Detta forskningsfält är i behov av mer systematiska empiriska studier som undersöker hur medborgarskap och samhällsengagemang är relaterat till ungdomars erfarenheter från aktiviteter i olika vardagliga sammanhang.

I detta projekt undersöks den vardagliga medieanvändning bland ungdomar i åldrarna 17-18 år. Genom olika kvalitativa metoder (observationer, intervjuer och mediedagböcker) undersöks relationer mellan olika vardagliga kontexter (inom medierna, i skolan, i familjen och i kamratgrupper) som kan vara av betydelse för ungdomarnas samhälleliga engagemang. Projektet fokuserar särskilt på hur ungdomar ges möjligheter att agera som medborgare inom ramen för olika sociala sammanhang, kommunikationsformer och medieanvändning. De empiriska studierna tar sin utgångspunkt i tidigare medieforskning som visat hur medier på olika sätt kan bidra till människors orientering och kunskaper om samhället, till integrering i gemenskaper, samt till samtal och social interaktion.

Projektledare: Mats Ekström
Medverkande forskare: Malin Svenningson (JMG, Göteborgs universitet)

Finansiär: Vetenskapsrådet

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2013-02-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?