Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Propaganda i pressen


En studie av partipressannonseringen i svensk dagspress 1908–2006

Under hela 1900-talet har det i den svenska dagspressen funnits annonser för politiska kandidater och partier i samband med de politiska valrörelserna. Länge stödde tidningarna endast det parti som hade samma partifärg som tidningen. Andra partier tilläts inte annonsera överhuvudtaget, och det egna partiet fick mer eller mindre subventionerade annonser. På så sätt var den politiska annonseringen ett uttryck för den sammankoppling mellan medieinstitutioner och politiska institutioner som brukar kallas för partipressen.

Forskningsprojektet Propaganda i pressen. En studie av partipressannonseringen i svensk dagspress 1908–2006 syftar till att undersöka partipressannonseringen i den svenska dagspressen över tid, inte minst därför att det saknas forskning om den politiska annonseringen inom svensk medieforskning.

Två huvudfrågor ska besvaras i projektet. Den första är vilken omfattning och inriktning partipressannonseringen har och har haft över tid. Eftersom vi vet så lite om hur partipressannonseringen sett ut och ser ut måste en grundläggande inventering göras av fenomenet. Några konkreta detaljfrågor är: När började pressen ta in annonser av politiska partier? Hur har detta förändrats över tid? Vilken sorts annonser förekommer under olika tider ifråga om budskap och motiv? Hur ser fördelningen ut mellan annonser med riks- respektive lokalperspektiv? Vilken betydelse hade personvalsreformen inför valet 1998 för annonseringens omfattning och inriktning? Dessa frågeställningar besvaras genom kvantitativ innehållsanalys av den politiska annonseringen i ett antal dagstidningar under valrörelserna.

Den andra huvudfrågan handlar mer direkt om partiernas relation till pressen och undersöker vilka strategier tidningarna har haft gällande partiernas annonsering under valrörelserna.

Projektet avrapporterades med boken ”Politiska annonser. Partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år.” som gavs ut av Nordicom 2014.

Projektmedarbetare: Projektet leds av Bengt Johansson och Tomas Andersson-Odén.

Finansiär: Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforskning

Projektperiod: 2009–2010

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2014-01-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?