Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Medieinstitutioner och publik


Dagens mediesystem har en lång historia, från moderna dagspressens framväxt under 1800-talet, radions- och televisionens etablering och expansion under 1900-talet, till internets utbredning och den digitala och mobila revolutionen på 2000-talet. Nya generationer av medier erbjuder och möjliggör nya former av mediebruk. Framväxten av digitala och sociala medier har drastiskt ökat medieutbudet och ökat individens valmöjligheter. JMG har en lång tradition av att studera såväl medieinstitutionernas utveckling som mediepublikernas förändring liksom samspelet dem emellan. Forskningen fokuserar särskilt det dynamiska och komplexa samspelet mellan mediepubliken och medieanvändning och olika generationer av medier.

Hur olika mediers plats i medielandskapet förändras, hur nya medieteknologier och genrer institutionaliseras liksom hur framväxten av nya generationer av medier ofta sker genom remediering av gamla medieformer utgör centrala teman i JMG:s forskning. Vi bedriver en betydande forskning om medieanvändning, med särskilt fokus på förändringar över tid. Forskningsinriktningen bygger på en etablerad tradition av medieanvändningsforskning vid JMG, vilken varit nära knuten till de årliga surveyundersökningarna vid SOM-institutet och Nordicom samt forskningsprogrammet Dagspresskollegiet.

Centrala teman i forskningen om medieinstitutioner och publik:

  • Hur nya medieformer etableras och hur politik, ekonomi och teknik spelar en viktig roll för hur olika generationer av medier blir till, förändras, eller avvecklas. Vi har en omfattande forskning om pressens, radion och televisionens historia, där journalistikens historia oftast sätts i centrum.
  • Hur mediebransch, medieföretag och medieledare hanterar institutionell förändring, både i en historisk kontext där processer av modernisering och demokratisering utgjorde förutsättningar för mediernas utveckling och i dagens samhälle där globalisering, individualisering, digitalisering och ökad mobilitet utgör villkor för medieföretagens verksamhet.
  • Medieanvändningens förändring över tid, vilka funktioner och utbyten olika medier har för olika användare, samt hur specifika medier ersätter eller kompletterar varandra när det gäller exempelvis nyheter.
  • Mediers roll och betydelse i vardagslivet, hur individer och grupper utvecklar repertoarer av mediebruk samt hur moraliska normer och förhållningssätt till mediebruket uppstår.
  • Mediegenerationer. Ålder har erkänd betydelse för medieanvändning, men är inte endast biologiskt definierbart utan sammanfaller med generationstillhörighet och livscykler. JMG:s forskning om medier och generationer omfattar även mediernas roll i socialisationsprocessen samt hur olika generationer etablerar och förändrar sitt mediebruk när medieutbudet förändras.

 

Medieinstitutioner
och publik

Forskare

Forskargruppsledare:
Annika Bergström, docent
Malin Svenningson, docent

Övriga forskare:
Ulrika Andersson, fil.dr
Monika Djerf-Pierre, professor
Mats Ekström, professor
Mathias Färdigh, fil.dr
Marie Grusell, fil.dr
Lars Höglund, fil.dr
Bengt Johansson, professor
Barbro Oxstrand, doktorand
Gabriella Sandstig, fil.dr
Adam Shehata, fil.dr
Jesper Strömbäck, professor
Ingela Wadbring, docent
Oscar Westlund, docent

Kontaktuppgifter och
personliga presentationer

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2016-04-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?