Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Politisk kommunikation

Politik kommuniceras och formas i olika medier. Politiker utvärderas utifrån hur de agerar i offentliga situationer och politiska skandaler briserar allt tätare. I valrörelserna möter medborgarna i första hand partierna via olika medier. Internet och sociala medier har i samspel med etablerade massmedier blivit allt viktigare arenor för politiska processer. Snabbheten och möjligheter till interaktivitet har skapat nya resurser och utmaningar för politiker, medborgare och journalister.

Forskning om politisk kommunikation på JMG tar sin utgångspunkt i hur politik kommuniceras och med vilka implikationer för makt och demokrati. Frågor ställs om hur politisk kommunikation är organiserad och formas inom sociala, diskursiva och medierade praktiker. Vi studerar politiska makthavare och eliter såväl som medborgarnas politiska deltagande. Implikationer analyseras med fokus på avgränsade effekter samt långsiktiga strukturella förändringar. Forskningen vid JMG har en stark empirisk orientering och genomsyras av teoretisk och metodologisk pluralism.

Centrala teman i forskningen om politisk kommunikation:

Representationer, uttryck och kvalitet

  • Nyhetsbevakning av valrörelser: vem styr dagordningen, nyheternas partiskhet och kvalitet för medborgarnas valhandling. Medievalsundersökningarna har genomförts vid JMG sedan slutet av 1970-talet.
  • Hur politiska frågor och relationer mellan makthavare och medborgare representeras i medier och journalistik

Den politiska kommunikationens praktiker, normer och ideal

  • Partiernas kampanjstrategier, politisk reklam och retorik i samtida och historiska perspektiv.
  • Forskning om politiska samtal och politikens språk i medierna.

Interaktionen mellan journalister, politiker och medborgare i debattprogram, intervjuer och sociala medier.

  • Aktörers uppfattningar om den politiska kommunikationen och journalistikens demokratiska uppdrag.
  • Medier och förändrade former för politiska deltagande
  • Påverkan och betydelse
  • Mediers påverkan på väljarnas kunskaper och uppfattningar i en diversifierad mediemiljö där människor både väljer och väljer bort politik i allt högre grad.
  • Medieeffekter på opinioner och politisk agenda
  • Hur aktörer i det politiska systemet uppfattar maktförhållanden
  • Politikens medialisering. Mediernas indirekta och långsiktiga påverkan på politiska processer och demokratiska mekanismer som exempelvis politiskt ansvarsutkrävande
  • Olika samhällsinstitutioners anpassning till mediernas logik.
  • Hur politik definieras och medierna roll i processer av politisering och avpolitisering.
  • Medierna betydelse i politisk socialisation, ungdomars medborgarskap och samhällsengagemang

 

Sidansvarig: Monika Djerf-Pierre|Sidan uppdaterades: 2015-07-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?