Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Peter Dahlgren

Doktorand

Peter Dahlgren
Doktorand
peter.dahlgren@jmg.gu.se
031-786 3831

Rumsnummer: 463
Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1 b , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950

Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 405 30 Göteborg

Om Peter Dahlgren

Jag är doktorand sedan hösten 2014 och forskar om hur användning av sociala medier påverkar människors världsbild.

Bakgrund

  • Kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap från Linnéuniversitetet i Växjö 2012
  • Masterexamen i medie- och kommunikationsvetenskap från Göteborgs universitet 2014
  • Doktorand sedan hösten 2014

Forskningsintresse

  • Sociala medier
  • Mediepsykologi och mediepåverkan
  • Politisk kommunikation
  • Politisk psykologi och social kognition
  • Konspirationsteorier och ryktesspridning
  • Retorik, logik och dialektik
  • Experiment, R och datavisualisering

Pågående forskning

Min avhandling, Selektiv exponering och medieeffekter på nätet, handlar om filterbubblor och ekokammare, i synnerhet hur långvarig användning av sociala medier påverkar människors världsbild liksom polarisering mellan politiska grupper.

Undervisning

  • Statistisk analys
  • Surveyundersökningar
  • Kvantitativ innehållsanalys
  • Datajournalistik och programmering

Hemsidor

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

Political leaning and use of public service in a fragmented media landscape: longitudinal analysis over 30 years in Sweden
Peter Dahlgren
Nordic Political Science Association (NoPSA). Odense, Danmark: 8-11 Augusti, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Trender på Twitter
Peter Dahlgren
Svensk nationell datatjänst, Övrigt 2017
Övrigt

Selective online exposure and political polarization during Swedish election campaigns: a longitudinal analysis using four waves of panel data
Peter Dahlgren, Adam Shehata, Jesper Strömbäck
6th ECREA European Communication Conference, Prague, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Slåss med argument borde vara en självklarhet
Peter Dahlgren, Håkan Järvå
Humanisten, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Påverkan och manipulation
Håkan Järvå, Peter Dahlgren
Lund, Studentlitteratur, Lärobok 2013
Lärobok

Visar 1 - 7 av 7

2017

Political leaning and use of public service in a fragmented media landscape: longitudinal analysis over 30 years in Sweden
Peter Dahlgren
Nordic Political Science Association (NoPSA). Odense, Danmark: 8-11 Augusti, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Trender på Twitter
Peter Dahlgren
Svensk nationell datatjänst, Övrigt 2017
Övrigt

2016

Selective online exposure and political polarization during Swedish election campaigns: a longitudinal analysis using four waves of panel data
Peter Dahlgren, Adam Shehata, Jesper Strömbäck
6th ECREA European Communication Conference, Prague, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Slåss med argument borde vara en självklarhet
Peter Dahlgren, Håkan Järvå
Humanisten, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

2013

Påverkan och manipulation
Håkan Järvå, Peter Dahlgren
Lund, Studentlitteratur, Lärobok 2013
Lärobok

Visar 1 - 7 av 7

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-09-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?