Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johanna Arnesson

Doktorand

Johanna Arnesson
Doktorand
johanna.arnesson@jmg.gu.se
031-786 2821

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Semniariegatan 1B , Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
40530 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950

Besöksadress: Seminariegatan 1 b , 40530 Göteborg

Om Johanna Arnesson

Anställd som doktorand på JMG sedan september 2013. Tidigare studier i medie- och kommunikationsvetenskap på grund- och kandidatnivå vid Stockholms universitet (JMK), samt genusvetenskap vid Södertörns högskola. Har även arbetat inom den ideella sektorn i många år.

Forskningsintresse

Är främst intresserad av frågor som befinner sig i skärningspunkten mellan cultural studies, politisk kommunikation, kritisk marknadsförings- och konsumtionsforskning, samt konsumtionskulturer.

Pågående forskning

Avhandlingsprojektets övergripande tema är att mötet mellan politik och konsumtion i samtida diskussioner kring hållbarhet, jämställdhet och global rättvisa. Med utgångspunkt i ett diskurs-historiskt angreppssätt syftar studien specifikt till att undersöka hur idén om 'etisk' eller 'hållbar' konsumtion konstrueras i olika samtida diskurser kring mode och klädkonsumtion, samt hur svenska modeföretag använder sig av etiska och/eller politiska frågor i sin marknadsföring. De diskurser som undersöks återfinns inom tre olika områden: journalistik, företagskommunikation, samt sociala medier.  

Undervisning

Undervisar för närvarande på grund- och fortsättningskursen i medie- och kommunikationsvetenskap, inom delkurserna Introduktion till Medie- och kommunikationsvetenskap, samt Perspektiv på medier och kommunikation. Handleder också examensarbeten på kandidatnivå.

 

Senaste publikationer

Doing Good by Looking Good: Discourses of Ethical Fashion and Fashionable Ethics in the Swedish Press
Johanna Arnesson
6th Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

(Re)styling ethical consumers: Sustainable fashion in contemporary consumer capitalism
Johanna Arnesson
Capitalism, Culture and the Media. Leeds, United Kingdom: 7-8 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Making Difference in the Supermarket: The Role of Identity in Mediated Ethical Consumerism
Johanna Arnesson
ECREA's 5th European Communication Conference 'Communication for Empowerment: Citizens, Markets, Innovations’. Lisbon, Portugal: 12-15 Novemberg , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 4 av 4

2016

Doing Good by Looking Good: Discourses of Ethical Fashion and Fashionable Ethics in the Swedish Press
Johanna Arnesson
6th Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

(Re)styling ethical consumers: Sustainable fashion in contemporary consumer capitalism
Johanna Arnesson
Capitalism, Culture and the Media. Leeds, United Kingdom: 7-8 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Making Difference in the Supermarket: The Role of Identity in Mediated Ethical Consumerism
Johanna Arnesson
ECREA's 5th European Communication Conference 'Communication for Empowerment: Citizens, Markets, Innovations’. Lisbon, Portugal: 12-15 Novemberg , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 4 av 4

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2014-01-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?