Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magnus Fredriksson

Universitetslektor

Magnus Fredriksson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
magnus.fredriksson@jmg.gu.se
031-786 1196

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
40530 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950

Besöksadress: Seminariegatan 1 b , 40530 Göteborg

Om Magnus Fredriksson

Hösten 1997 började jag arbeta på JMG och jag antogs till forskarutbildningen 1999. Jag disputerade 2008 med avhandlingen "Företagens Ansvar/Marknadens Retorik. En analys av företags strategiska kommunikationsarbete"

Bakgrund

Jag är utbildad kock men mitt första arbete var som ackumulatorarbetare på Tudor AB (1988-1992). Därefter arbetade jag med personalutveckling och avvecklingsfrågor dels på ett konsultföretag dels på Svenska Metallindustriarbetareförbundet (1992-1993).

Jag började mina akademiska studier 1993 och avslutade dem våren 1997 med en magisterexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap. Utöver MKV har jag också studerat pedagogik och organisationspsykologi.

Forskningsintresse

Min forskning fokuserar i huvudsak på hur organisationer använder sig av kommunikation som strategiskt medel och de strukturella villkoren för detta. Jag har bland annat studerat vad det är för principer som styr myndigheters kommunikationsarbete, hur företag kommunicerar sitt sociala ansvarstagande, hur myndigheter och andra offentliga förvaltningar kommunicerar i samband med kriser, hur företag och myndigheter anpassar sin verksamhet till medierna i allmänhet och sitt kommunikationsarbete i synnerhet.
 

Pågående forskning

Jag är projektledare för två projekt. Dels ”Från lilla riksvapnet till varumärke: en analys av hur svenska myndigheters profileringsarbete har förändrats från början av 1970-talet fram till idag” Dels ”Ledningsformer och myndigheters medialisering: översättningar och konsekvenser”.

Avslutade forskningsprojekt

Företags ansvar. Marknadens retorik

”Med löpsedel som uppdrag”, Forskningsprojekt om medialiseringens betydelse för svenska myndigheter som finansierades av Wallanderstiftelsen.

”Transboundary crisis communication” Forskningsprojekt  om förutsättningarna för kommunikation i samband med gränsöverskridande kriser som finansierades av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

”Media, Managers and Communication Consultants”, Forskningsprojekt om näringslivets medialisering som finansierades av Wallanderstiftelsen.

Metodutvärdering för Dagspresskollegiet
Utvärdering av mätmetoder för medieanvändning

Undervisningsområden

Undervisar huvudsakligen på kurser med inriktning mot kommunikationsteori och strategisk kommunikation.

Samverkan

Jag har medverkat i två statliga utredningar och utfört utredningsuppdrag för bland annat Kommunförbundet Dalsland, Socialstyrelsen, Sparbanksakademin, Världskulturmuseet, Västra Götalandsregionen, Myndigheten för vårdanalys med flera.

Jag föreläser ofta i sammanhang utanför universitetet , bland annat på uppdrag av Högskoleverket, Sparbanksakademin, Stockholms stad, Världskulturmuseet, Åklagarmyndigheten med flera. Några exempel på föreläsningar

  • Myndigheter och medier
  • Med synlighet som ledstjärna – principer för myndigheters kommunikation
  • Varumärken och offentliga förvaltningar - en (o)möjlig kombination?
  • Myten om strategisk kommunikation
  • Hållbar kommunikation för stärkt varumärke
  • Befinner sig åklagarväsendet i en förtroendekris? Går det att påverka förtroende?
  • Organisationer i ett förändrat medieklimat
  • Årsredovisningen – en del av varumärkesarbetet?
  • Marknadsföring i offentlig sektor

Senaste publikationer

Mediatization in translation – The Nordic experience
Tine Ustad Figenschou, Magnus Fredriksson, Josef Pallas, Heidi Houlberg Salomonsen
Global Challenges - Nordic Experiences. Oslo, Norway: 20-21 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Translating Institutional Logics: When the Media Logic Meets Professions
Josef Pallas, Magnus Fredriksson, Linda Wedlin
Organization Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Media at the center: Public relations in public administrations in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
23rd International Public Relations Research Symposium BLEDCOM 2016. Bled, Slovenia: 1-2 juli 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Much ado about media: Public relations in public agencies in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, J. Pallas
Public Relations Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diverging Principles for Strategic Communication in Government Agencies
Magnus Fredriksson, J. Pallas
International Journal of Strategic Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Characteristics of Public Sectors and Their Consequences for Strategic Communication
Magnus Fredriksson, J. Pallas
International Journal of Strategic Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Mediability and Public Sector Organizations
Josef Pallas, Magnus Fredriksson
75th Annual Meeting of the Academy of Management, Vancouver, 7-10 August 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Media at the center: Public relations in public administrations in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
First annual International Journal of Press/Politics conference, Oxford, 16-18 September, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Determinants of organizational mediatization: an analysis of the adaptation of Swedish government agencies to news media
Magnus Fredriksson, Thomas Schillemans, Josef Pallas
Public Administration, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Management matters: An analysis of factors determine orientations towards reputation among government agencies in Sweden
Magnus Fredriksson
The Annual Euprera Conference. September 11 to 13, 2014, Brussels, Brusels, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 57

2017

Mediatization in translation – The Nordic experience
Tine Ustad Figenschou, Magnus Fredriksson, Josef Pallas, Heidi Houlberg Salomonsen
Global Challenges - Nordic Experiences. Oslo, Norway: 20-21 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Translating Institutional Logics: When the Media Logic Meets Professions
Josef Pallas, Magnus Fredriksson, Linda Wedlin
Organization Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Media at the center: Public relations in public administrations in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
23rd International Public Relations Research Symposium BLEDCOM 2016. Bled, Slovenia: 1-2 juli 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Much ado about media: Public relations in public agencies in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, J. Pallas
Public Relations Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diverging Principles for Strategic Communication in Government Agencies
Magnus Fredriksson, J. Pallas
International Journal of Strategic Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Characteristics of Public Sectors and Their Consequences for Strategic Communication
Magnus Fredriksson, J. Pallas
International Journal of Strategic Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Mediability and Public Sector Organizations
Josef Pallas, Magnus Fredriksson
75th Annual Meeting of the Academy of Management, Vancouver, 7-10 August 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Media at the center: Public relations in public administrations in the wake of managerialism
Magnus Fredriksson, Josef Pallas
First annual International Journal of Press/Politics conference, Oxford, 16-18 September, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Determinants of organizational mediatization: an analysis of the adaptation of Swedish government agencies to news media
Magnus Fredriksson, Thomas Schillemans, Josef Pallas
Public Administration, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Management matters: An analysis of factors determine orientations towards reputation among government agencies in Sweden
Magnus Fredriksson
The Annual Euprera Conference. September 11 to 13, 2014, Brussels, Brusels, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 57

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2014-01-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?