Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marie Grusell

Universitetslektor

Marie Grusell
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
marie.grusell@jmg.gu.se
031-786 4985
0706-721996

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg
Arbetsuppgifter: Studeirektor medie- och kommunikation


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950

Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 405 30 Göteborg

Om Marie Grusell

Marie Grusell disputerade 2008 med avhandlingen "Reklam – en objuden gäst? Allmänhetens uppfattningar om reklam i morgonpress och tv".

Forskningsintresse

Marie Grusell forskar inom ämnen som Publikforskning, medier och reklam, strategisk kommunikation, politisk kommunikation.

Hennes forskningsfokus kan sammanfattas under temat:
Påverkan - på nya villkor

Under detta paraply sker hennes forskning inom följande tre delområden:

  1. Reklam & opinion
  2. Strategisk politisk kommunikation
  3. Digitala medier

Pågående projekt

Strategisk politisk kommunikation
En huvudfråga i jämförande studier av politisk kommunikation är huruvida internationella tendenser i form av professionaliserade politiska kampanjer, avklingande partipolitiska lojaliteter bland medborgare och mer oberoende medier slår igenom på nationell nivå. Teorier om en generell amerikanisering tillbakavisas i dag av flera ledande forskare och begreppen modernisering eller hybridisering anses allmänt mer rimliga som teoretiska utgångspunkter. Vilka uttryck tar detta sig i ett nationellt politiska kommunikationssystem med olika förutsättningar? Tillsammans med Professor Lars Nord undersöks strategisk politisk kommunikation som genomförts vid valrörelsestudierna 2009 och 2010 samt vid EU och riksdagsval 2014. Syftet är att belysa hur svensk politisk kommunikation påverkas av olika förändringstendenser. Detta undersöks via en kombination av upprepande intervjuer med nyckelaktörer (partisekreterare/kampanjansvariga) samt enkätstudier.

Projektet avrapporteras löpande. Resultat från Eu-valet 2009 finns redovisat i rapporten: Syftet är alltid att få spinn (DEMICOM). 2010 års val finns redovisat i Valrörelsebok 2013 (SNS): Kampen om opinionen. Politisk kommunikation under svenska valrörelser. Redaktörer: Jesper Strömbäck, Lars Nord

Forskning inom sociala medier
Inom ramen för digitala medier forskar Marie även om sociala medier. Denna del är en avknoppning från området politisk strategisk kommunikation, men som har utvecklats till att bli ett eget självständigt område. Under såväl EU valet 2009 och riksdagsvalet 2010 har hur de politiska partierna använder sig av sociala medier (Twitter) i sin kommunikation med väljaren undersökts.  Dessa studier kommer även att genomföras under 2014 års valrörelser. Resultat för 2009/2010 finns presenterade i: Three Attitudes to 140 Characters: The Use and Views of Twitter in Political Party Communications in Sweden. Public Communication Review, Volym Vol 2, Nummer/häfte No 2 , Sidor 48-61 2012

Avslutade projekt

Inte för smalt, inte för brett spelet om framtidens public service
Ett projekt genomfört som en del av Stiftelsen för Etermediers projekt Medier i Konvergens (projektansvarig professor Göran Bohlin).

Inom projektet undersöks villkoren för utvecklingen av public service medier i en tid av konvergens. Studien avrapporterades 2012 med boken ”inte för smalt, inte för brett spelet om framtidens public service”.

2000-talets syn på annonser
En studie finansierad av TU för att få fördjupad kunskap kring hur människor förhåller sig till dagspressens och nätets annonser.

Under 2000-talets början har det skett en förändring av hur människor söker bland annonser. Dagspressens annonser har tappat medan annonseringen på internet har ökat. Forskning visar dock att dagspressens nedgång inte har samma omfång som nätets ökning. Vi kan därför anta att dagspressens annonser har blivit en form av komplement till nätets annonser. Men hur söker man idag bland annonser; hur tänker man och hur gör man?

Projektet avser att med intervjuer och fokusgrupper studerar attityder och beteende till annonser i dagspress och på nätet. Projektet avrapporterades som rapport 2012.

Undervisning

  • Kursanvarig för Metod
  • Kursansvarig för Praktikkursen

Samverkan

Sammarbetare med Professor Lars Nord och Demokratiinstitutet i Sundsvall.

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

Setting the Trend or Changing the Game? Professionalization and Digitalization of Election Campaigns in Sweden
Marie Grusell, Lars Nord
Journal of Political Marketing , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

30 second politics, 30 years too late Political advertising on television in Swedish election campaigns
Marie Grusell, Lars Nord
Abstract Book of the 6th European Communication Conference, ECREA. November 9-12. Prague., Praha, CZECH-IN, s. r. o., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vilka hörs på Twitter?
Marie Grusell, Lennart Hast
RetorikMagasinet , Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

”Debatten om reklamen behöver bli mer nyanserad”
Marie Grusell
Dagens nyheter, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Sociala medier - ett forum för kommunikation?
Marie Grusell, Lennart Hast
Vinklade budskap - perspektiv på politisk kommunikation, Halmstad, Halmstad University Press, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Valkampanjerna missar mål trots mer pengar än tidigare
Marie Grusell, Lars Nord
Dagens Nyheter, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

When Second-Order Elections Come First: Campaign Communication Dynamics in Sweden The ’Super Election’ Year 2014
Marie Grusell, Lars Nord
Ecrea, Odense, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

”Goda digitala gärningar ska ha sitt rättmätiga värde”
Marie Grusell
Svt Opinion, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Sociala medier avgör inte supervalåret
Marie Grusell, Lennart Hast
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2014
Artikel i dagstidning

Visar 1 - 10 av 49

2016

Setting the Trend or Changing the Game? Professionalization and Digitalization of Election Campaigns in Sweden
Marie Grusell, Lars Nord
Journal of Political Marketing , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

30 second politics, 30 years too late Political advertising on television in Swedish election campaigns
Marie Grusell, Lars Nord
Abstract Book of the 6th European Communication Conference, ECREA. November 9-12. Prague., Praha, CZECH-IN, s. r. o., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vilka hörs på Twitter?
Marie Grusell, Lennart Hast
RetorikMagasinet , Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

”Debatten om reklamen behöver bli mer nyanserad”
Marie Grusell
Dagens nyheter, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

2015

Sociala medier - ett forum för kommunikation?
Marie Grusell, Lennart Hast
Vinklade budskap - perspektiv på politisk kommunikation, Halmstad, Halmstad University Press, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Valkampanjerna missar mål trots mer pengar än tidigare
Marie Grusell, Lars Nord
Dagens Nyheter, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

When Second-Order Elections Come First: Campaign Communication Dynamics in Sweden The ’Super Election’ Year 2014
Marie Grusell, Lars Nord
Ecrea, Odense, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

”Goda digitala gärningar ska ha sitt rättmätiga värde”
Marie Grusell
Svt Opinion, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

2014

Sociala medier avgör inte supervalåret
Marie Grusell, Lennart Hast
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2014
Artikel i dagstidning

Visar 1 - 10 av 49

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2014-01-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?