Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulrika Hedman

Doktorand

Ulrika Hedman
Doktorand
ulrika.hedman@jmg.gu.se
031-786 6134

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1 b , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950

Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 405 30 Göteborg

Om Ulrika Hedman

Jag är doktorand vid JMG. Jag har tidigare arbetat som journalist inom svensk dagspress. Efter några år som biträdande forskare vid Dagspresskollegiet, webbredaktör på JMG samt koordinator och kommunikatör vid SOM-institutet antogs jag till forskarutbildningen vid JMG 2011.

I mitt avhandlingsarbete studerar jag hur journalister använder sociala medier, professionellt och privat, och vad som händer med journalistiken och professionen när journalisterna i allt högre utsträckning är aktiva i olika sociala medier.

Jag driver också en forskarblogg, Eftertänkt, där jag skriver om journalistik, medier, medieforskning, mitt avhandlingsarbete och livet som doktorand.

Forskningsintresse

Jag är främst intresserad av journalistik och nyhetsmedier, men också av sociala medier och publikens deltagande – på olika sätt – i journalistiken. Kopplat till detta finns också ett mer generellt intresse för medieutveckling.

Pågående forskning

Mitt avhandlingsprojekt handlar om hur journalister använder sociala medier. Journalisters professionella och privata användning av och närvaro i olika sociala medier (som personliga bloggar, Facebook och Twitter) ökar i stadig takt. Vilka – om några – konsekvenser får detta för till exempel nyhetsorganisationerna och det redaktionella arbetet, för journalistikens praktiker och rutiner, för yrkesideal och yrkesetik? Och vad händer med de förr så tydliga gränserna mellan privat och offentlig, mellan personlig och profesisonell, mellan arbetstid och ledig?

J-panelen
Jag arbetar också med Journalistpanelen. J-panelen är en webbpanel bestående av omkring 2 000 journalister där vi ställer frågor kring journalistik, etik, opinion, yrkesideal etc eller hur sådant som journalisters sociala medier-användning utvecklas. Tidigare har vi till exempel kartlagt omfattningen av hot och hat mot journalister. 

Undervisningsområden

Jag undervisar främst på journalistutbildningen kring sociala medier i journalistiken.  

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på mitt namn eller på JMG.

Senaste publikationer

Journalists' uses of Twitter
Ulrika Hedman, Monika Djerf-Pierre
Franklin, B. & Eldridge II, S. A. (Eds.) The Routledge Companion to Digital Journalism, London och New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Social media logic in journalism: Reshaping the profession
Ulrika Hedman
ECREA 2016, European Communication Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Primära nyhetspubliker i sociala medier
Ulrika Hedman
Ekvilibrium. Jonas Ohlsson, Henrik Oscarsson & Maria Solevid (red), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

When Journalists Tweet: Disclosure, Participatory, and Personal Transparency
Ulrika Hedman
Social Media + Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

When journalists tweet: Disclosure, participatory and personal transparency
Ulrika Hedman
International Communication Association 65th Annual Conference 2015. 21-25 May, San Juan, Puerto Rico., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Journalistic Twitter branding in the neoliberal labour market
Jenny Wiik, Ulrika Hedman
Future of Journalism, 10–11 September 2015, Cardiff, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Journalistic Twitter branding in the neoliberal labour market
Jenny Wiik, Ulrika Hedman
Capitalism, Culture and the Media, 7–8 September 2015, Leeds, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 31

2017

Journalists' uses of Twitter
Ulrika Hedman, Monika Djerf-Pierre
Franklin, B. & Eldridge II, S. A. (Eds.) The Routledge Companion to Digital Journalism, London och New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Social media logic in journalism: Reshaping the profession
Ulrika Hedman
ECREA 2016, European Communication Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Primära nyhetspubliker i sociala medier
Ulrika Hedman
Ekvilibrium. Jonas Ohlsson, Henrik Oscarsson & Maria Solevid (red), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

When Journalists Tweet: Disclosure, Participatory, and Personal Transparency
Ulrika Hedman
Social Media + Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

When journalists tweet: Disclosure, participatory and personal transparency
Ulrika Hedman
International Communication Association 65th Annual Conference 2015. 21-25 May, San Juan, Puerto Rico., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Journalistic Twitter branding in the neoliberal labour market
Jenny Wiik, Ulrika Hedman
Future of Journalism, 10–11 September 2015, Cardiff, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Journalistic Twitter branding in the neoliberal labour market
Jenny Wiik, Ulrika Hedman
Capitalism, Culture and the Media, 7–8 September 2015, Leeds, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 31

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2017-11-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?