Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bengt Johansson

Professor

Bengt Johansson
Professor
Akademisk grad: Docent,
bengt.johansson@jmg.gu.se
031-786 4984
0702-212402

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950

Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 405 30 Göteborg

Om Bengt Johansson

Disputerade 1998 med avhandlingen Nyheter mitt ibland oss. Kommunala nyheter, personlig erfarenhet och lokal opinionsbildning. Studierektor för forskarutbildningen 2000-2002. Blev docent 2006 och är anställd som professor sedan 2010. Prefekt mellan 2008 och 2011 och 2013-2014 vice prefekt med ansvar för utbildningsfrågor. Dessutom ordförande i SOM-institutets styrgrupp. Övriga uppdrag är vice ordförande för sektionen i politisk kommunikation i den internationella forskarorganisationen IAMCR (International Association for Communication Research), programsensor för medievetenskapliga utbildningar vid Bergens universitet och ledamot av Vetenskapsrådets beredningsgrupp för medie- och kommunikationsvetenskap.

Forskningsintresse

Min forskningsprofil handlar olika aspekter av medier, makt och demokrati. Detta sker i huvudsak inom fältet politisk kommunikation, där jag i olika projekt studerar mediernas makt ur ett demokratiteoretiskt perspektiv.

De fält som jag för tillfället är mest engagerad i handlar om medialisering, medier och ansvarsutkrävande, politisk reklam, politiska skandaler, kriskommunikation och mediernas valrörelsebevakning.

Från 2013 har jag också ett forskningsprojekt kring digital mediemoral där intresset riktas mot hur människors sociala interaktion påverkas av det nya digitala medielandskapet.

Pågående forskning

Undervisning

I huvudsak politisk kommunikation och strategisk kommunikation. Är dessutom kursansvarig för den fakultetsgemensamma forskarutbildningskursen Att kommunicera vetenskap

Samverkan

Bloggen Mediemoralbloggen kring projektet Digital mediemoral och forskarbloggen Bengt Johansson

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

72 timmar. En analys av en informationskampanj
Bengt Johansson, Orla Vigsö
Stockholm, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Rapport 2017
Rapport

När bjälken sitter i betraktarens ögon: om fientliga medier-fenomenet
Jesper Strömbäck, Bengt Johansson
Truedson L. (red.). Misstron mot medier, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Posters: From Announcements to Campaign Instruments
Christina Holtz-Bacha, Bengt Johansson
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Election Posters Around the Globe. Political Campaigning in the Public Space
Bengt Johansson, Christina Holtz-Bacha
Cham, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Election Posters Around the Globe: Conclusions
Bengt Johansson, Christina Holtz-Bacha
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Sweden : Ten Years with Television Advertising
Bengt Johansson
C. Holtz-Bacha & M. R. Just (Eds). Routledge handbook of political advertising, New York, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

On-Line Life in a Commercialised World. The Commodificatin of Social Relations
Bengt Johansson, Stina Bengtsson
M. Edström, A. T. Kenyon, E.-M. Svensson (eds.). Blurring the Lines, Market-Driven and Democracy-Driven Freedom of Expression , Göteborg, Nordicom, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 177

2017

72 timmar. En analys av en informationskampanj
Bengt Johansson, Orla Vigsö
Stockholm, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Rapport 2017
Rapport

När bjälken sitter i betraktarens ögon: om fientliga medier-fenomenet
Jesper Strömbäck, Bengt Johansson
Truedson L. (red.). Misstron mot medier, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Posters: From Announcements to Campaign Instruments
Christina Holtz-Bacha, Bengt Johansson
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Election Posters Around the Globe. Political Campaigning in the Public Space
Bengt Johansson, Christina Holtz-Bacha
Cham, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Election Posters Around the Globe: Conclusions
Bengt Johansson, Christina Holtz-Bacha
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Sweden : Ten Years with Television Advertising
Bengt Johansson
C. Holtz-Bacha & M. R. Just (Eds). Routledge handbook of political advertising, New York, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

On-Line Life in a Commercialised World. The Commodificatin of Social Relations
Bengt Johansson, Stina Bengtsson
M. Edström, A. T. Kenyon, E.-M. Svensson (eds.). Blurring the Lines, Market-Driven and Democracy-Driven Freedom of Expression , Göteborg, Nordicom, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 177

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2014-01-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?