Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Orla Vigsö

Professor

Orla Vigsö
Professor
orla.vigso@jmg.gu.se
031-786 4998

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1B , 41313 Göteborg


Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (Mer information)
Box 710
40530 Göteborg
www.jmg.gu.se
jmg@jmg.gu.se
Fax: 031-786 4950

Besöksadress: Seminariegatan 1 b , 40530 Göteborg

Om Orla Vigsö

Mag.art. & cand.mag från Århus universitet 1990 i statsvetenskap och nordiska språk, med avhandlingen Interpretationsbegrebet i hermeneutikken og semiotikken: Paul Ricoeur & A.J. Greimas. Lic.fil. i nordiska språk från Uppsala univeristet 2002 med uppstasen Parti og vælgere. Studier i svensk partipolitisk kommunikation 1991-2001. Fil.dr. 2004 från samma ställe med Valretorik i text och bild. En studie i 2002 års svenska valaffischer. Docent i svenska språket 2009, professor i retorik 2011, professor i medie- och kommunikationsvetenskap 2015. Dessutom verksam som översättare, bl.a. av fransk filosofi.

Se även: https://shfa.academia.edu/OrlaVigsö

Bakgrund

Jag började undervisa i Århus på Institutionen för tvärvetenskap och fortsatte som dansk lektor i Uppsala 1991-97. På Roskilde universitet 1997-2000, där jag bl.a. undervisade på utbildningen i PR. Lektor på Nordens folkliga akademi 2000-03, där jag arbetade med folkbildnings- och vuxenutbildningsfrågor. Doktorandtjänst 2003-04, sen extern och vikarierande lektor i bl.a. politisk kommunikation på Handelshögskolan i Århus. Lektor i svenska på Örebro universitet 2007-10, lektor och professor i retorik på Södertörns högskola 2010-14. Sedan mars 2013 anställd på JMG.

Forskningsintresse

Min forskning har haft två huvudinriktningar, politisk kommunikation och kriskommunikation, men båda har betraktats som delar av den övergripande kategorin strategisk kommunikation.

Inom politisk kommunikation har särskild valaffischer och annan partipolitisk kommunikation varit i centrum. Min bakgrund i retorik och pragmatisk textanalys har gjort det naturligt att i hög grad tänka in kontexten i analyserna, och jag har då försökt få en bredare förståelse av villkoren för partipolitisk kommunikation. Det har dels lett mig till den franska politiska sociologin och Bourdieu och synen på politik som en marknad, dels till marknadsföringsteori och frågan om t.ex. målgruppsanpassning och imageuppbyggande.
Inom kriskommunikation har jag särskild intresserat mig för myndigheter och andra hel- eller halvstatliga organisationers kommunikation under såväl samhällsmässiga kriser som förtroendekriser. Jag skriver för närvarande på en introduktion till kriskommunikation på danska, men har även skrivit om kärnkraft, Migrationsverket, svininfluensan med mera.

Pågående forskning

Inom politisk kommunikation arbetar jag vidare med valaffischer och övrig valkommunikation, bl.a. i form av en bok om 100 års svenska valaffischer (med Bengt Johansson och Nicklas Håkanson) och ett stort europeiskt insamlingsprojekt där partiernas kommunikation i samband med valet till Europaparlamentet 2014 ska göras tillgänglig för komparativa studier.

Jag har dessutom finansierats av Ridderstads stiftelse för historisk grafisk forskning för en studie av svenska dagstidningars användande av satirteckningar från 1890 till idag. Syftet är att beskriva utvecklingen vad gäller användandet, men även att beskriva förändringar i satirteckningens innehåll och form.

Undervisning

Jag har på JMG haft kursansvar för kursen Perspektiv på medier och kommunikation. Jag har dessutom handlett uppsatser på olika nivåer och inriktningar, samt gjort inhopp på andra kurser med ämnen som politisk kommunikation och kriskommunikation.

Innan jag kom till JMG har jag haft nästan 25 års erfarenhet av undervisning i språk, kommunikation, retorik, vetenskapsteori, kvalitativ metod, hermeneutik, semiotik, muntlig och skriftlig presentation med mera på alla nivåer från grundkurs till doktorandnivå, och även inom folkbildning och fortbildning.

Bilder

Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas. Sök på personens namn eller på JMG.

Senaste publikationer

72 timmar. En analys av en informationskampanj
Bengt Johansson, Orla Vigsö
Stockholm, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Rapport 2017
Rapport

Methodological Approaches to the Analysis of Visual Political Communication Through Election Posters
Stephanie Geise, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing AG, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Praktisk argumentation: Grundbok i retorisk argumentation.
Orla Vigsø, Charlotte Jørgensen, Merete Onsberg
Ödåkra, Retorikförlaget, Bok 2017
Bok

Politiska satirteckningar från papper till den digitala världen
Orla Vigsø
Nordicom Information, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Gruppintervju i krisens spår – på fältarbete i Västmanland
Orla Vigsø
Humanister i fält, metoder och möjligheter - Åsa Arping, Christer Ekholm & Katarina Leppänen (red.), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Kriskommunikation
Orla Vigsø
Lund, Studentlitteratur, Bok 2016
Bok

The Dynamics of Sensemaking and Information Seeking in a Crisis Situation
Orla Vigsø, Tomas Andersson Odén
Nordicom Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Internal Crisis Communication. An Employee Perspective on Narrative, Culture, and Sensemaking
Orla Vigsø, Julia Matilda Strandberg
Corporate Communications. An International Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 39

2017

72 timmar. En analys av en informationskampanj
Bengt Johansson, Orla Vigsö
Stockholm, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Rapport 2017
Rapport

Methodological Approaches to the Analysis of Visual Political Communication Through Election Posters
Stephanie Geise, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing AG, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

From Propaganda to Image Building: Four Phases of Swedish Election Poster History
Nicklas Håkansson, Bengt Johansson, Orla Vigsø
Holtz-Bacha C. & Johansson B. (eds.). Election Posters Around the Globe, Cham, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Praktisk argumentation: Grundbok i retorisk argumentation.
Orla Vigsø, Charlotte Jørgensen, Merete Onsberg
Ödåkra, Retorikförlaget, Bok 2017
Bok

2016

Politiska satirteckningar från papper till den digitala världen
Orla Vigsø
Nordicom Information, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Gruppintervju i krisens spår – på fältarbete i Västmanland
Orla Vigsø
Humanister i fält, metoder och möjligheter - Åsa Arping, Christer Ekholm & Katarina Leppänen (red.), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Kriskommunikation
Orla Vigsø
Lund, Studentlitteratur, Bok 2016
Bok

The Dynamics of Sensemaking and Information Seeking in a Crisis Situation
Orla Vigsø, Tomas Andersson Odén
Nordicom Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Internal Crisis Communication. An Employee Perspective on Narrative, Culture, and Sensemaking
Orla Vigsø, Julia Matilda Strandberg
Corporate Communications. An International Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Visar 1 - 10 av 39

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2014-01-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?