Studenter får extra inspiration i undersökande journalistik

Brigitte Alfter på besökSåväl lärare som studenter uppskattade Brigitte Alfters besök på JMG. Hon bjöd generöst på sina specialkunskaper i "crossborder journalism", det vill säga hur journalister kan samarbeta över nationsgränser i undersökande journalistik.

Brigitte Alfter är med i det programråd som är kopplat till JMS:s internationella masterprogram i undersökande journalistik.

Hon är dansk-tysk journalist, författare och expert på ”crossboarder journalism”.

Nyligen besökte hon JMG:s internationella masterprogram i undersökande journalistik (MIJ) för att bland annat berätta om de speciella utmaningar man möter i samarbetet mellan journalister från olika länder med olika journalistisk tradition – och vilken styrka det ligger i detta.

Också för programkoordinatorn Jenny Wiik (till vänster) och läraren Sandra Foresti (till höger) var det ett tillfälle till mycket inspiration.