Bengt Johansson presenterar analyser av EU-valet i Bryssel

Idag, den 11 juli, är professor Bengt Johansson i Bryssel och presenterar analyser av EU-valkampanjen 2019.

Porträtt Bengt JohanssonBengt Johansson, professor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet, ingår i ledningen av forskarnätverket European Elections Monitoring Center (EEMC).

I våras samlade över 100 forskare i nätverket in material från EU-valkampanjen i 28 olika länder.

De kategoriserade bland annat valaffischer, valfilmer, annonser i dagspress och partiernas Facebookkonton.

Nu presenteras den omfattande rapporten på ett seminarium i Bryssel på Museum of European History i Bryssel, Belgien.

28 olika kampanjer

Resultaten visar att det på många sätt bedrevs 28 olika kampanjer, där den nationella politiska kontexten var avgörande.

Men det fanns också likheter, inte minst finns vissa regionala skillnader, där kampanjerna i Väst- och Nordeuropa mer fokuserade på miljö och klimat jämfört med södra och östra delarna av EU. Där var istället ekonomi, välfärd och arbetslöshet viktigare.