JMG förvandlas till ett nyhetshus

RedaktionsmötePensionärsprotester, kriminella kopplingar på flygplatser, tiggeriförbud, hamnkonflikt, museiöppning och skid-VM.

Den vita tavlan på väggen fylls snabbt av uppslag på nyheter och reportage.

Efter redaktionernas morgonmöten skyndar sig journaliststudenterna att sätta igång med sina uppdrag för att hinna klart till dagens radio- och tv-sändningar och deadline för JMG:s nyhetstidning.

Tre veckor under vårterminen förvandlas institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) till ett nyhetshus.

Då får andra terminens journaliststudenter arbeta med att producera artiklar och reportage, såväl text som ljud och rörlig bild, på riktigt. Allt publiceras på webben och en hel del sänds live.

– Det är en mycket uppskattad del av vår redaktionskurs, berättar kursansvarige Emil Östlund. Syftet är att studenterna ska få känna på hur det är att under verkliga förhållanden publicera sig. Som lärare är det roligt att se deras snabba progression och framsteg.

Under terminens första veckor förbereds studenterna och har inledande övningar så att en student som tidigare inte provat på exempelvis radio redan första dagen kan göra flera inslag.

Student arbetar

Närmare med radio

En av dem är Karin Zwinkels. Nu har hon gjort flera radionyheter, både om förslag på tiggeriförbud och om våld i grundskolan.

– Det är verkligen superkul! säger hon. Jag hade inga förväntningar på att jag skulle tycka om att arbeta med radio, utan tänkte väl mest på att bli en skrivande journalist. Nu har jag lärt mig att det är mycket som är annorlunda och som man måste tänka på. Det är stor skillnad på att läsa en text om en person jämfört med att höra dennes röst – då kommer ju personen mycket närmare.

Olika format, olika krav

Tre redaktioner arbetar parallellt med varandra: tidnings- respektive radio- och TV-redaktionerna. Alla studenter får under terminen arbeta med de olika medierna då publiceringsveckorna äger rum vid tre olika tillfällen. Som blivande journalist är det en fördel att kunna behärska alla formaten.

För även om nyhetsuppslagen är desamma ställer olika format olika krav. Att producera ett reportage för TV innebär att du som journalist behöver tänka lite annorlunda än om du ska göra ett radioinslag eller skriva en tidningstext.

Journalistiskt ledarskap

Under morgonmötena spikas vem som gör vad, under ledning av en arbetsledare. För att få ihop alla uppslag till en helhet, en tidning eller ett nyhetsprogram, krävs tydlig struktur och organisation samt arbets- och rollfördelning.

På radioredaktionen agerar studenterna på sjätte terminen arbetsledare. Det är ett bra tillfälle för dem att praktisera de kunskaper som de fått i delkursen om journalistiskt ledarskap med JMG-läraren och forskaren Tomas Odén samt Jonathan Falk, före detta chefredaktör på Göteborgs-Posten.

Redaktionsmöte

Ordning och reda

– Att vara arbetsledare på redaktion är speciellt. Det innebär att du ska leda kreativa människor i en kreativ process, förklarar Jonathan Falk. Du måste ha en insikt i att du själv inte är expert, det går snarare ut på att ge medarbetarna de bästa möjligheterna att göra sitt jobb så bra som möjligt. Du måste kunna lyssna väldigt noggrant och receptivt, ge kritik på ett sätt som hjälper medarbetarna att själva hitta förbättringar och dessutom kunna skapa och visa på ordning och reda så att var och en får arbetsro att utföra sina delar.

Bra redaktionell mix

Erik Wirkensjö är sändningsproducent och arbetsledare för radioredaktionen. Han verkar inte särskilt stressad, trots att dagens första livesändning i Göteborgs närradioförening sker om bara någon timma.

Erik är mycket nöjd över att chansen att praktiskt få använda sina kunskaper i kursen om journalistiskt ledarskap.

– Som sändningsproducent måste jag vara bra på att se och lyssna på medarbetarna, liksom att visualisera och se helheten så det blir en bra redaktionell mix.

Både han och Jonathan Falk talar om det speciella med att vara arbetsledare för journalister vars främsta lojalitet bör ligga hos deras läsare, lyssnare eller tittare:

– Journalister arbetar ju väldigt självständigt och är de som ska leverera själva jobbet, så arbetsledarens uppgift handlar om att få dem att växa ännu mer. Om inte den enskilde journalisten är bra för läsarna, överlever inte heller tidningen.

Foto: Maria Jervelycke Belfrage