JMG-läraren Torbjörn Fraenckels enkla tips på proffsiga videomöten

JMG:s lärare Torbjörn Fraenckel ger några enkla tips till dig som ska ha videokonferens eller undervisa på distans i en artikel av Teresa Küchler i Svenska Dagbladet.

Porträtt på Torbjörn Fraenckel"Torbjörn Fraenckel har en bakgrund som dokumentärfilmare och filmproducent, och undervisar på journalistutbildningen vid JMG i tv-journalistik.

Han stöttar även lärare på Göteborgs universitet i deras pedagogiska arbete, bland annat genom att lära dem hur de ska spela in sin undervisning.

Fraenckel ger några handfasta tips i samband med videokonferenser. Ett av tipsen är att ta ett steg tillbaka från sin skärm eller kamera.

– När man stirrar rakt ner i skärmen, nära, så ser det ut som man tittar nere i brösthöjd på de andra deltagarna. Backar man en meter och tittar rakt fram mot skärmen istället, så ser man ut att titta på dem som i en vanlig konversation, säger universitetsadjunkten.

Man ska inte heller ha starkt ljust bakom sig – inte sitta framför ett fönster som solen lyser in genom, till exempel. Då blir man själv alldeles mörk i förgrunden. Det är också bättre att stå upp, än att sitta hopsjunken vid sin skärm. Och man ska akta sig för konstiga vinklar.

– Man ska helst inte se näsborrarna på den man talar med, säger Torbjörn Fraenckel".

Länk till hela artikeln Imponera på kollegorna – bli proffs på videomötet i Svenska Dagbladet (dock låst): https://www.svd.se/imponera-pa-kollegorna--bli-proffs-pa-videomotet