Journaliststudenter gör om JMG till mediehus på distans

Hur ser vardagen ut för svenskar som är fast i utlandet? Om hemmet som klassrum och om saknaden efter att vinka och säga hej. När orientering i skogen ställs in startar en virtuell världscup.
Det och mycket annat rapporterar JMG:s journaliststudenter om i övningstidningen Göteborg Nu – helt gjord på distans.

Bild av övningstidning Göteborg nu

Porträtt på Helena Löfving
Journalistläraren Helena Löfving undervisar främst i rörlig bild.

Ett mediehus på distans. Det har JMG förvandlats till under den pågående redaktionsövningen där journaliststudenterna nu har fullt upp med att producera artiklar och inslag.

– Vi har ju liksom övriga Universitetssverige ställt om vår undervisning till distans. Det innebär förstås en hel del utmaningar för journaliststudenterna när de ska göra sina redaktionella övningar. Både vi lärare och studenterna får hitta på nya lösningar. Vi fokuserar ännu mer på redaktörskap och digital publicering, producerar mer video för sociala medier, och hittar knep för att och hålla ett säkert avstånd när studenterna ska intervjua någon på plats.

Det berättar journalistläraren Helena Löfving, som främst undervisar i rörlig bild.

– Situationen är ju tuff för oss alla, men det är fantastiskt att se hur kreativa studenterna är.

Alla studenter har kunnat skaffa redigeringsprogram till sina egna datorer och låna annan utrustning på institutionen.

– Det ställs större krav på var och en när materialet produceras hemifrån, men vi ser också en fantastisk utveckling i arbetet. Vissa grupper har haft redaktionsmöten online och planerat sitt arbete tillsammans, andra har jobbat mer självständigt, men i alla grupper har vi har haft regelbundna avstämningar. Studenterna har tränat mycket på att ge feedback till varandra och vi lärare har funnits tillgängliga för coachning hela tiden.

Göteborg Nu är den gemensamma plattform där allt material har publicerats, och lärarna är både glada och stolta över resultatet.

Missa inte nyheterna på Göteborg Nu

På Göteborg Nu kan du själv följa studenternas artiklar, radioinslag och videoproduktioner, bland annat:

• Fast i utlandet. Så ser vardagen ut för svenskar runtom i världen. Många svenskar befinner sig inte hemma i Sverige. Några kan inte ta sig hem, andra väljer att stanna där de är, och vissa är arbetslösa. Här har vi pratat med sex svenska medborgare runt om i världen, och hur de upplever det komplicerade coronaläget. Av Moa Haltorp
  • Färre ringer vårdguiden om covid 19. Det är fortfarande fler än vanligt som ringer 1177, vårdguiden, men jämfört med de första veckorna efter utbrottet av covid-19 har trycket nu sjunkit. Av Isabelle Ulfsdotter
  • Hemmet som klassrum: Sedan mitten av mars har Folkhälsomyndigheten rekommenderat gymnasieskolor att undervisa på distans. Detta har förändrat vardagen för både lärare och elever. Av Ellinor Lennermo
  • Orienteringssäsongen är inställd tills vidare: Till följd av coronapandemin har orienteringssäsongen ställts in. Nu har det startat en världscup i datorspelet Catching Features där man tävlar i orientering virtuellt. Spelets popularitet har ökat markant efter virusets utbrott. Av Heino Ollin
  • 800 sommarjobb för unga påverkas. Sommarjobben för gymnasieelever i Göteborgs stad kommer att påverkas av coronapandemin. Alla jobb inom vård och omsorg försvinner för de som är under 18 år – men har du redan fått jobb där kommer du förhoppningsvis bli erbjuden en plats på något annat arbete. Av Klara Sävenlund.
  • Tjejjouren Väst utökar sina öppettider. När det beslutades att gymnasieelevernas undervisning skulle ske på distans valde Tjejjouren Väst att öppna sin chatt ytterligare två dagar i veckan. Volontärerna Frida och Molly berättar om det höga trycket på chatten. Av Johanna Blomberg

Länk till Göteborg Nu, övningstidning vid journalistutbildningen vid Göteborgs universitet: https://goteborgnu.se/
Klicka även på flikarna för radio och tv!

Följ Göteborg nu i sociala medier