Länkstig

Ny bok om public relations och politisk kommunikation

En ny upplaga har just kommit av boken ”Political Public Relations. Concepts, Principles, and Applications” med JMG-professorn Jesper Strömbäck som redaktör tillsammans med Spiro Kiousis, professor vid University of Florida.

BokomslagBoken Political Public Relations. Concepts, Principles, and Applications (Routledge, 2019) vänder sig till forskare, studenter och yrkesverksamma som ägnar sig åt public relations i politiska sammanhang och strategisk politisk kommunikation.

Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation, är mycket nöjd med uppdateringen av boken:

– Jag hoppas att den, liksom den första upplagan, ska hitta hem till forskare, studenter och yrkesverksamma som ägnar sig åt public relations i politiska sammanhang och strategisk politisk kommunikation. Med tanke på hur framträdande public relations är – och länge har varit – i den politiska praktiken är det hög tid både att stärka och att sprida den forskning som finns på området.

Boken består av 18 kapitel som analyserar och diskuterar olika aspekter av political public relations som både teori och praktik. Liksom i den första upplagan är en del av dessa skrivna av internationella forskare inom public relations och andra av forskare i politisk kommunikation eller statsvetenskap.

– Precis som med den första upplagan är tanken med boken att föra samman och integrera forskning och teorier från public relations, politisk kommunikation och statsvetenskap för att analysera och öka våra kunskaper om public relations i politiska sammanhang, säger Jesper Strömbäck.

Läs mer om boken på Jesper Strömbäcks blogg.