Ulla Carlsson får årets Svenska Unescopris

2019 års Svenska Unescopris går till Ulla Carlsson för hennes långvariga arbete för yttrandefrihet och ökad medie- och informationskunnighet (MIK).

Ulla Carlsson vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet, är Sveriges enda Unescoprofessor i yttrandefrihet.

Porträtt på Ulla Carlsson. Foto: Niklas Sagrén

– Det är mycket glädjande att bli uppmärksammad på detta sätt på hemmaplan, i Sverige, säger Ulla Carlsson. Framförallt är det angeläget att grundläggande yttrandefrihetsfrågor synliggörs i en osäker tid.

Hon har ägnat stora delar av sitt yrkesliv åt frågor som rör yttrandefrihet samt medie- och informationskunnighet (MIK), både nationellt och internationellt.

2015 utsågs hon till världens första Unescoprofessor i yttrandefrihet, medieutveckling och global politik.

– Det är viktiga frågor för att upprätthålla vår demokrati, konstaterar hon.

Prisutdelning vid Unescokonferens i höst

Just nu arbetar hon med en internationell antologi som ska presenteras i samband med Bok- och biblioteksmässan då Sverige för första gången står värd för Unescos globala konferens om medie- och informationskunnighet. Då kommer också Svenska Unescopriset att delas ut.

Svenska Unescopriset uppmärksammar en individ eller en organisation som gjort en framstående insats inom Unescos verksamhetsområden kultur, vetenskap, kultur och kommunikation.

Läs hela pressmeddelandet från Svenska Unescorådet här.

Foto: Niklas Sagrén