Hon har valts till en av ordförandena i kommittén för politisk kommunikation vid IAMCR:s konferens som nyligen hölls i Madrid där hon presenterade en studie av hur politiker använder Instagram.
Varje år samlas forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap på en konferens arrangerad av the International Association for Meda and Communication Research (IAMCR).
I år var Marie Grusell från JMG vid Göteborgs universitet en av talarna. Samtidigt valdes hon till en av ordförandena för den globala medieforskarorganisationens kommitté för politisk kommunikation. Där har Bengt Johansson, professor vid JMG, tidigare varit en av representanterna.
– Det är förstås en stor ära för JMG att få fortsatt förtroende, konstaterar Marie Grusell som hoppas kunna bidra med nya idéer och energi till nästa års konferens i Beying.
Två uppmärksammade projekt
Under det senaste året har hon i samarbete med forskningscentret DEMICOM vid Mittuniversitetet arbetat med två projekt inom politisk kommunikation som fått stor uppmärksamhet:
- Snabbtänkt. Inför riksdagsvalet 2018 startade DEMICOM ett unikt forskningssamarbete där ledande forskare reflekterade om och analyserade valrörelsen 2018.
- Euroflections. Inför EU-valet 2019 samlade sig ledande forskare från hela Europa för att tillsammans kommentera valet i en rapport från DEMICOM.
Politiker på Instagram
Marie Grusell har även gjort en studie av hur politiker använder Instagram tillsammans med Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet.
– Vi har studerat hur de sex aktiva svenska partiledarna använde Instagram i den svenska valrörelsen 2018, berättar Marie Grusell. Politikers användandet av Instagram är ännu inte så utforskat, så det var roligt att diskutera detta med andra forskare från hela världen.
Studien visar att de svenska politikerna inte är så ”privata” som man kanske skulle kunna tro, utan synnerligen professionella i sitt användande.
– Bilderna partiledarna lägger ut är i de flesta fall "formella" och speglar olika typer av kampanjaktiviteter, förklarar Marie Grusell. Ytterst få bilder kan beskrivas som ”personliga”, utan i de flesta bilder möter vi politiker, i sina roller som partiledare, i vardagliga arbetssituationer. Detta resultat talar till viss del emot teorin om en ökad personifiering av personliga egenskaper hos politiker.
I tabellen nedan som hon presenterade i Madrid framgår partiledarnas uppdateringar, följare och hur många de själva följer.
Table 1.
|
Stefan Löfven*
The Social democrats
|
Gustav
Fridolin
The Green Party
|
Isabella
Lövin
The
Green Party
|
Annie
Lööf
The Center
Party
|
Ebba
Bush Thor
The Christ Party
|
Ulf
Kristofersson
The Conservativ Party
|
Updates
|
498
|
1010
|
97
|
1939
|
1164
|
530
|
Followers
|
49,9t
|
20,2t
|
7408
|
72,9t
|
105t
|
59,9t
|
Follow
|
0
|
621
|
96
|
708
|
559
|
253
|
Comment: * Run by Members of staff
Source: Instagram 270519
Förutom det nya ordförandeskapet, tar Marie Grusell med sig hem en rad nya erfarenheter och kunskaper som hon tänker använda sig av när hon jobbar vidare med fortsatta studier av politisk kommunikation och plattformen Instagram.
Läs mer