Stor JMG-närvaro på nordiskt forskarmöte

Äldre, jämlikhet, demokrati och medier, #metoo och satir. Det är några ämnen som forskare vid JMG lyfter under den pågående NordMedia-konferensen vid Malmö universitet.

Bild på bokbordInstitutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) är väl representerad både vad gäller deltagare och på förlaget Studentlitteraturs bokbord på den nordiska medieforskarkonferensen NordMedia.

Sex JMG-forskare talar om sina olika områden. Bland böckerna längst fram på bokbordet står två nyutkomna böcker av JMG-forskare: Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap (red. Mats Ekström och Bengt Johansson) och Handbok i journalistikforskning (red Michael Karlsson och Jesper Strömbäck).

Nordmedia är en nordisk konferens för medieforskare som har hållits vartannat år ända sedan 1973. En grundläggande princip är att NordMedia ska vara en informell konferens, där diskussioner om forskning är huvudsaken, istället för presentationer av forskning.

Nordicom har dokumenterat alla konferenser sedan 1979. I år lanserar Nordicom en ny digital plattform för nordiska medieforskare där de kan presentera sig själva och sin forskning, hitta samarbetspartners och hålla sig uppdaterade om det senaste inom forskningen i Norden.