Tre av sju guldspadar till tidigare JMG-studenter

pristagare GrävseminariumPalmemordet, sjuksköterskebluffen och religiöst förtryck i skolor. Bakom dessa avslöjanden står tidigare journaliststudenter på JMG som i helgen tog hem tre av sju guldspadar på årets Grävseminarium i Kalmar.

Föreningen Grävande Journalister (FGJ) delar varje år ut pris till undersökande journalistik i sju olika kategorier.

Konkurrensen har i år varit hård med över 160 tävlande bidrag. Av de 25 som till sist nominerades stod tidigare journaliststudenter på JMG bakom 40 procent.

I helgen var det äntligen dags för utdelning av priserna på Guldspadegalan samband med Grävseminariet i Kalmar.

Och glädjen blev förstås mycket stor när det stod klart att före detta studenter vid JMG tog hem tre av de attraktiva guldspadarna.

Stort GRATTIS till samtliga nominerade och extra stort GRATTIS till de slutgiltiga pristagarna för deras bidrag till undersökande journalistik (JMG-studenters namn i fet stil):

• Skandiamannen och Olof Palme av Thomas Pettersson (Filter) i kategorin Magasin:
    ”… för att under tolv år ha grävt i försummat utredningsmaterial, intervjuat bortglömda vittnen och med nya uppgifter gjort Skandiamannen till ett viktigt spår för Palmemordsutredarna.
  • I religionens namn och Guds utvalda skola av Michael Verdicchio (Göteborgs-Posten) i kategorin Storstadstidning:
    ”… för att ha avslöjat hur religiöst förtryck av olika slag har tillåtits pågå i svenska skolor och förskolor, trots livsavgörande och ibland livshotande konsekvenser för eleverna”.
  • Sjuksköterskebluffen av Anna Engholm, Åsa Erlandsson, Karin Mattisson och Jazz Munteanu (SVT Uppdrag granskning) i kategorin Etermedia riks:
    ”… för att med ett imponerande fältarbete ha avslöjat falska sjuksköterskor och kartlagt en systematisk bluff med legitimationer som lurat såväl myndigheter som Vårdsverige”.

De fina priserna och många nomineringarna är extra glädjande för JMG som satsat mycket på att utveckla institutionens profilering inom avancerad grävande journalistik, inte minst genom att häromåret starta ett internationellt masterprogram i undersökande journalistik (MIJ).

Foto: Maria Jervelycke Belfrage.