Bli TV-reporter med JMG på Barnens kulturkalas!

PlanschVem bestämmer vad som är en nyhet? Hur gör man en intervju? Hur använder man sin mobil som journalist? Det och mycket annat får barn prova på när institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) flyttar till Barnens kulturkalas.

Det är en föränderlig tid för de etablerade medierna och barnen spelar redan en stor roll i medielandskapet. Men hur mycket vet barn egentligen om journalistik?

Under Kulturkalaset får barn prova på hur det är att jobba på en tv-redaktion i workshops med professionella medarbetare från institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG, på Göteborgs universitet.

– Jag ser fram emot att få träffa barn och ungdomar som är nyfikna på att lära sig mer om journalistiskt bildberättande, redaktionellt arbete och det medielandskap som vi idag lever i, säger Torbjörn Fraenckel, dokumentärfilmare och lärare i journalistik på JMG. Det känns viktigt att lyfta och diskutera frågor som rör sociala medier och källkritik och det kommer att bli kul att få arbeta tillsammans med en yngre grupp ”studenter” än vad vi är vana vid på JMG.

De får prova på att göra research, hitta någon eller något som de är nyfikna på och göra en intervju eller ett reportage med mobiltelefon.På slutet visar de sina intervjuer för varandra och inför publik och blir själva intervjuade om vad de har varit med om. Slutligen kan klippen komma att laddas upp på Göteborgs Kulturkalas Youtubesida.
Workshopen berör frågor som nyfikenhet, ansvar, subjektivitet/objektivitet, representation, demokrati. Allt på ett kreativt och lekfullt sätt!

– Jag tycker det är extra angeläget med barns medieskapande i år när det är valår, säger Gorki Glaser-Müller, projektledare. Det är bra att unga får en inblick i att den som behärskar medlen kan påverka, men att man har både makt och ansvar.

När: Workshopen, som är för barn från åtta år och äldre, ges vid följande tider:
• Tisdag 14 augusti kl 15-17 och kl 17-19
• Onsdag 15 augusti kl 15-17 och kl 17-19
• Torsdag 16 augusti kl 15-17 och kl 17-19

Var: i ett tält på gräsmattan framför Palmhuset i Trädgårdsföreningen.

Medverkande:
• Johanna Bernhardson, dokumentärfilmare med internationell erfarenhet av workshops
• Torbjörn Fraenckel, dokumentärfilmare och lärare i journalistik på JMG, Göteborgs universitet
• Cajsa Malmström, journalist och kommunikatör på JMG, Göteborgs universitet
• Gorki Glaser-Müller, projektledare