JMG firar Tryckfrihetsförordningen

Chefredaktör Johan Rosén berättar för sin hustru Anna om den nya förordningen och dess fördelar.

Den 2:a december 1766 antog Sverige som första land i världen en grundlag som avskaffade censuren och öppnade upp myndigheternas arkiv för allmänheten – Tryckfrihetsförordningen. Den innebar rätten för alla att publicera tankar, fakta och idéer i tryck, samt rätten att ta del av myndigheternas och de styrande organens handlingar.

Att Tryckfrihetsförordningen fyller 250 år i år bör uppmärksammas tycker vi på JMG och under 2015 och 2016 har vi deltagit i flera forum, bland annat under paraplyet Global Free Speech. På själva årsdagen firade vi ”på hemmaplan” med personal och studenter.

Miljöbild JMGKören, bestående av Alexandra, Sally, Karin och Sophia från journalistprogrammet, framförde bland annat dåtidens superhit Gubben Noak. (Domkapitlet i Lund tyckte inte alls om Gubben Noak då den var hädisk, så de försökte stoppa spridningen genom att samla in och bränna alla tryckta exemplar av texten, men det lyckades ju inte något vidare...)

Konferencier var Jenny Wiik, studierektor för masterprogrammet i grävande journalistik. Talade gjorde Spionens chefredaktör Aldijana Talic och JMG-professorn Jesper Strömbäck.

Tomas Odén Andersson och Britt Börjesson

Vi fick också äran att både upplysas och roas av skådespelet där Johan Rosén, chefredaktör för den Götheborgske Spionen 1766 berättar för sin hustru Anna om den nya förordningen och dess fördelar. I rollerna såg vi Tomas Odén och Britt Börjesson (som också var initiativtagare till evenemanget). En filmad version av stycket kan du se ovan.