JMG-forskaren Gabriella Sandstig får Carin Mannheimers pris

Kunskapen om hur risker bör kommuniceras till äldre är bristfällig.

Porträtt på Gabriella Sandstig

Tack vare årets pris från forskningsfonden för Carin Mannheimers Minne kan JMG-forskaren Gabriella Sandstig undersöka hur och vad som är mest effektivt när det gäller riskkommunikation till 65-åringar och äldre.

Vid kriser som skogsbranden i Västmanland 2014 och stormen Simone 2013 spelade traditionella medier en central roll för att sprida information till äldre.

Ofta skildras de emellertid på ett stereotypt sätt som svaga och utsatta.

Det kan leda till att äldre känner sig ännu äldre och mer hjälplösa än vad de i själva verket är.

Stort behov av mer kunskap

Så hur bör risker kommuniceras till den växande delen av befolkningen som är 65 år och äldre?

Det har JMG-forskaren Gabriella Sandstig fått möjlighet att ta reda på mer om, tack vare årets pris från forskningsfonden Carin Mannheimers Minne.

– Jag är mycket glad för det finns ett stort behov av mer forskning och kunskap om de här frågorna, säger Gabriella Sandstig. Många äldre har ju större förmåga än yngre att hantera kriser i kraft av sin livserfarenhet – men vad händer om de förminskas i informationen från medier och myndigheter? Kan det rentav ha en negativ effekt istället för en stärkande?

Olika budskap testas via Medborgarpanelen

Prissumman på 50 000 kronor ska hon använda till en stor studie via Medborgarpanelen på opinionslaboratoriet LORE vid Göteborgs universitet.

– Jag ska studera vilken effekt olika slags rapporteringar har på äldres föreställningar och deras förmågor att hantera en kris, förklarar hon.

Hon ska testa och jämföra effekten av samma nyhet som utformas på tre olika sätt. Dels där äldre beskrivs stereotypt som sårbara och särskilt utsatta, dels som välmående och kompetenta. Resultaten ska jämföras med en tredje grupp äldre som tar del av ett neutralt budskap.

Känns som en ära

– Personligen känns det som en ära att få det här fina priset, säger hon. För mig är både Carin och hennes dotter Anna Mannheimer förebilder och hela människor med stort socialt patos. Något av det sista Carin Mannheimer gjorde var ju att sätta upp publiksuccén I sista minuten, en komedi om åldrandet på Stadsteatern.

Studien ska genomföras under våren 2019. Gabriella Sandstig kommer då att arbeta 25 procent för AgeCap, Sveriges största forskningscentrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet. Flera av hennes JMG-kollegor samarbetar redan med AgeCap, bland andra Annika Bergström och Maria Edström.

Vill du veta mer?