JMG presenterar plattform för konferenser on-line

En plattform med verktyg för digitala konferenser. Det har institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) tagit fram i ett pilotprojekt finansierat av klimatfonden vid Göteborgs universitet. Syftet är att motverka den kraftiga ökningen av antalet flygresor inom akademin. JMG vill nu sprida verktygen till andra och bjuder in till en presentation av hela konceptet torsdagen den 17 maj.

Klicka här för att anmäla dig till presentationen av den digitala plattformen för konferenser on-line, torsdagen den 17 maj kl 10-11 på JMG.

Antalet konferenser och flygresor ökar kraftigt inom akademin. Enbart vid Göteborgs universitet steg den totala mängden koldioxidutsläpp med 20 procent mellan 2008 och 2016. Trenden är liknande bland landets övriga universitet.

- Detta är inte hållbart och försvarligt, säger JMG-professorn Mats Ekström.

Lyckad pilotkonferens online

Mats Ekström är ansvarig för projektet Digitala forskningskonferenser. Tillsammans med sina kollegor vid JMG har han utvecklat en plattform med verktyg som de testat i en vetenskaplig konferens med framstående forskare från olika världsdelar.

Själva konferensen ordnades och genomfördes av Mats Ekström tillsammans med Oscar Westlund och Seth Lewis. Sammanlagt var det 25 forskare som istället för att flyga, kunde mötas online.

Under konferensen kunde deltagarna under 14 dagar både publicera sina olika bidrag, kommentera varandras texter och dessutom mötas flera gånger digitalt på workshops online.

Välkommen till en presentation på JMG!

- Nu vill vi dela med oss av och sprida hela konceptet så att det kan användas och utvecklas av andra, förklarar Mats Ekström.

Intresserade bjuds därför in till en presentation på JMG torsdagen den 17 maj klockan 10-11, sal 325.

Efter presentationen kommer plattformen med verktyg publiceras på JMG:s webbplats (www.jmg.gu.se). Meningen är att den som vill sedan ska kunna ladda ner verktygen med instruktioner från JMG:s webbplats för att pröva själv.

Klicka här för att anmäla dig till presentationen

Nästa steg

- Detta har varit ett pilotprojekt finansierat av klimatfonden vid Göteborgs universitet. Nu diskuterar vi hur vi kan gå vidare för att se hur konceptet kan implementeras på bästa sätt inom universitetet, berättar Mats Ekström.

Plattformen har utvecklats med stor hjälp av Amanda Waldenström, biträdande forskare vid JMG, och Andreas Wieslander, webbredaktör vid GU:s kommunikationsenhet.

Projektet har genomförts med hjälp av en referensgrupp bestående av Magnus Fredriksson, Annika Bergström, Nicklas Håkansson, Mattias von Feilitzen, Heikki Jalakas och Pontus Fagerström.

Mats Ekström har tillsammans med JMG-kollegorna Amanda Waldenström och Oscar Westlund sammanfattat lärdomarna från pilotprojektet i artikeln Det är dags för hållbara konferenser i Vetenskapsrådets tidning Curie.