JMG-studenter blir framtidens grävande journalister

Nu ger sig andra omgången JMG-studenter ut i världen för att gräva i och granska missförhållanden. Liksom förra årets studenter hoppas de få sina grävarbeten publicerade i svensk och internationell press, radio och tv.

Fram till den 16 april kan också du ansöka till JMG:s magisterprogram i grävande journalistik (MIJ).

Det har blivit dags för studenterna att sätta igång med sina uppsatser i JMG:s magisterprogram i undersökande journalistik (MIJ).

De har samlats kring ett konferensbord för att presentera sina olika idéer på ämnen och diskutera dem med varandra och med David Crouch, en av de ansvariga MIJ-lärarna.

Vad är vinkeln?

David Crouch lyssnar noggrant till studenternas presentationer och ställer några kritiska frågor, till exempel vad den journalistiska vinkeln egentligen består av i de olika uppslagen.

Som journalist och frilansare för the Guardian, Financial Times och New York Times vet han vad som krävs för att en artikel ska bli publicerad i pressen.

Han är imponerad av studenterna och deras planer:

– Årets studenter kommer att åka till många olika delar av världen för att skriva sina uppsatser i grävande journalistik, till exempel Chile, Frankrike, Grekland, Peru och Ukraina. De är verkligen mycket ambitiösa.

De har valt att bland annat undersöka exempel på korruption, brott mot mänskliga rättigheter och andra oetiska företeelser.

Internationellt publicerade

Studenterna är entusiastiska och ivriga att på riktigt få prova på vad de lärt sig hittills under utbildningen.

Förhoppningsvis kommer de, liksom förra årets omgång MIJ-studenter, att få sina grävarbeten publicerade som artiklar och filmer i the Guardian, Sveriges Television, Financial Times och andra lokala nyhetsmedier. Klicka här för att se MIJ-studenternas uppsatser 2017.

Det ettåriga (60 hp) magisterprogrammet i undersökande journalistik (MIJ) ska ge en fördjupad förståelse av undersökande journalistik som ett demokratiskt fenomen, samt kunskaper och färdigheter i undersökande journalistik i digitala miljöer.

Det övergripande målet är att förbereda studenterna för en föränderlig nyhetsverksamhet och öka deras kompetens att granska globala och transnationella institutioner, företag, politik, organisationer och andra aktörer. De får breddade kunskaper om området och användbara färdigheter i datadriven journalistik och visualisering, projektledning, entreprenörskap och tvärande samarbeten samtidigt som de får träna på grundläggande journalistiska värderingar och etik.

JMG önskar studenterna lycka till och ser fram emot att få träffa dem och se deras slutarbeten inom ett par månader.

Ansök nu till nästa omgång

Vill du också studera JMG:s internationella magisterprogram i undersökande journalistik? Klicka här för att läsa mer och ansöka. Obs! Sista ansökningsdatum är den 16 april.