Mediemötet 2019 i bilder och på SVT Play

Bild på publik Mediemötet 2019

Nu kan du se det välbesökta Mediemötet om Medierna & klimatet på SVT Play. Det kan vara ett bra underlag för redaktioner som vill diskutera journalistisk bevakning av den komplexa klimatfrågan.

Här kan du också se bilder från det engagerande Mediemötet, tagna av fotograf Joakim Roos, lärare i journalistiskt berättande på JMG.

Klicka här för att se bilder från Mediemötet.

Se del 1 på SVT Play här

- moderator:Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning

• Världens största nyhet. Björn Wiman, kulturchef Dagens Nyheter.
  • Klimaträttvisa och klimatansvar. Anna Roosvall, professor i medie- och kommunikationsvetenskap Stockholms universitet.
  • Samtal mellan Malin Mendel, SVT:s medarbetare i Indien, och Ginna Lindberg, utrikeschef Ekot, Sveriges Radio.

Se del 2 på SVT Play här

- moderatorer: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning och Aldijana Talic, Publicistklubben Västra.

• Om dagens klimatjournalistik. Isabella Lövin (MP), miljö- och klimatminister.
  • Ny undersökning av klimatjournalistik av JMG-studenterna Linnea Burén och Linnea Rönnqvist.
  • Panelsamtal med Björn Wiman, kulturchef Dagens Nyheter, Annika Digréus, miljö- och klimatreporter Sveriges Radio och Jan Lindsten, miljö- och klimatreporter Borås Tidning.
  • Utdelning av Nils Horner-priset och föreläsning med pristagaren Lotta HärdelinNyfiken och lagom naiv, men ingen liten lort.

Se bilder från Mediemötet 2019 här.

Bild på Anna Roosvall

Anna Roosvall, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet, talade om:

• Klimaträttvisa i tid och rum
  • Klimatansvar i tid och rum
  • Mediernas roll(er)

Bild på publik

SVT Forum spelade in hela Mediemötet som du kan se i efterhand på SVT Play.

Bild på Malin Mendel och Ginna Lindberg samt Stefan Eklund

Malin Mendel (till vänster), SVT:s medarbetare i Indien, och Ginna Lindberg, utrikeschef Ekot, Sveriges Radio, talade om den utsatta situationen för journalister som skriver om klimatkrisen i Indien och i USA. Moderator var Stefan Eklund, chefredaktör på Borås Tidning.

Bild på mingel

Det årliga Mediemötet på JMG är ett uppskattat tillfälle för journalister att diskutera utmaningar i yrket. Mediemötet är ett samarrangemang mellan Västsvenska Journalisters stiftelse, institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet, Borås Tidning och Publicistklubben Västra.

Bild på Isabella Lövin

Klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP) anländer till JMG. Innan hon blev minister, arbetade hon som miljöjournalist och vann bland annat en Guldspade för sin bok Tyst hav.

Hon sa bland annat att journalisters kunskaper om klimatet måste öka så att de bättre kan förklara de komplexa sammanhangen.

Bild på JMG-studenter

JMG:s journaliststudenter Linnea Burén och Linnea Rönnqvist presenterade sin undersökning av klimatjournalistik där de har intervjuat tio klimatreportar.

Bild på panelsamtal

– Om vi inte radikalt förändrar vårt sätt att leva kommer vi att utsätta kommande generationer för stora faror, sa Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter (näst längst till vänster).

Här i panelsamtal med Annika Digréus, miljö- och klimatreporter Sveriges Radio, och Jan Lindsten, miljö- och klimatreporter på Borås Tidning, lett av moderator Aldijana Talic (till höger).

Bild på Lotta Härdelin

Årets mottagare av Nils Horner-priset, Lotta Härderlin, Dagens Nyheter, talade om att alltid leta efter ljus i mörkret och att vi alla kan anstränga oss lite extra. Hon finner uttrycket "good enough" rentav plågsamt.

Nils Horner-priset, som delades ut av Stefan Eklund (till vänster), är instiftat av Borås Tidning till minne av Nils Horner, Boråsfödd utrikesreporter som mördades under ett uppdrag i Kabul i mars 2014.