Negativa gestaltningar av invandring vanligare än positiva

Ta hänsyn till forskningen i debatten! Det skriver Jesper Strömbäck, professor vid JMG, på DN Kultur. Han har för Delegationen för migrationsstudier (DELMI) undersökt hur medierna rapporterar om invandring.

Tillsammans med Felicia Andersson och Evelina Nedlund står Jesper Strömbäck bakom rapporten Invandring i medierna - hur rapporterade svenska tidningar åren 2010-2015? för Delegationen för migrationsstudier (Delmi).

Deras undersökning visar att negativa gestaltningar var vanligare än positiva gestaltningar i nyhetsrapporteringen om invandring. En mängd medier, bland annat TT, berättar om studien.

Jesper Strömbäck skriver om resultaten på DN Kultur med uppmaningen att ta hänsyn till forskningen i debatten.

Hela rapporten kan du hämta på Delmis webbplats.