Uppdaterad Handbok i journalistikforskning klar lagom till höstterminen

Lagom till terminsstart kommer en ny och uppdaterad upplaga av Handbok i journalistikforskning.

Boken täcker det mesta från journalistikens historia till dess produktionsvillkor, innehåll och effekter.

Omslag Handbok i journalistikforskningVarje kapitel i Handbok i journalistikforskning är skrivet av ledande forskare och innehåller en genomgång av de viktigaste teorierna på området och vad internationell och svensk forskning visar.

Bakom 14 av de totalt 32 kapitlen står forskare vid JMG.

Boken vänder sig främst till studenter i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap, men också till forskare och till yrkesverksamma inom olika medier – samt till alla som är intresserade av att förstå journalistikens villkor, innehåll och betydelse ur ett samhälleligt perspektiv.

JMG-professor Jesper Strömbäck är redaktör tillsammans med Michael Karlsson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Han hoppas att boken ska ses som ”måste”-läsning av de som är intresserade av forskning om medier och journalistik.