Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Allmänt hållna affischer i EU-valet enligt JMG-forskare

Nyhet: 2019-05-21

Bild på Orla VigsöInget överraskande, snarare vagt och förutsägbart.

Det konstaterar Orla Vigsø, professor vid JMG, när han kommenterar årets valaffischer i SVT Nyheter Väst ett par dagar före EU-valet.

Tillsammans med JMG-kollegor och forskare i 27 andra länder samlar han in material från valkampanjen i projektet Platform Europe.

Orla Vigsø tycker att de svenska partierna borde ta ut svängarna mer i sina valaffischer.

Klicka på bilden ovan för att höra vad han säger om några av årets affischer i SVT Nyheter Väst.

Från svenska riksdagsval till EU-val

På institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) finns en stor kunskap om svenska riksdagsval och kampanjmaterial.

Orla Vigsø har tillsammans med Bengt Johansson och Nicklas Håkansson tidigare skrivit en bok om utvecklingen av svenska valaffischer, Politik i det offentliga rummet – svenska valaffischer 1911-2010, Carlssons Förlag 2014.

Nu undersöker JMG-forskarna valaffischer, tv-reklam och kampanjer i sociala medier också i EU-valet.

Redan i förra EU-valet, 2014, deltog Bengt Johansson i insamling och kodning av affischer och reklamfilmer tillsammans med Orla Vigsø.

Inför det här valet beslöt Europaparlamentet att finansiera projektet Platform Europe för att öka kunskapen om EU-valrörelser.

Projektet leds av the Roma Tre University och en av dess huvudkoordinatorer är professor Bengt Johansson vid JMG. 28 länder deltar och fler än hundra forskare vid 50 universitet och forskningscentra.

Efter valet ska det insamlade materialet analyseras. Syftet är att bygga upp ett nytt forskningscenter om EU-valkampanjer, European Elections Monitoring Center (EEMC).

Du kan följa projekt Platform Europe på EEMC:s webb

Euroflections - snabbtänkt om EU-valet

JMG deltar även i bevakningen av EU-valet i ett annat forskningsprojekt, Euroflections.

Marie Grusell vid JMG är en av redaktörerna i projektet som samlar reflektioner från ett 70-tal forskare runtom i Europa.

Projekt Euroflections drivs av Mittuniversitets forskningscentrum DEMICOM som i samband med det svenska valet 2018 samlade närmare 100 forskare som bidrog med sina reflektioner till rapporten Snabbtänkt.

Rapporten i projekt Euroflections kommer att publiceras på webben i samband med ett seminarium den 13 juni.

Du kan följa Euroflections på projektets webbplats.

AV:

Kontaktinformation

Kommunikatör
Cajsa Malmström
031 786 1195
cajsa.malmstrom@jmg.gu.se

Postadress
Box 710
405 30 Göteborg

Besöksadress
Seminariegatan 1B

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2018-04-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?