Grattis till alla JMG:s före detta studenter!

Porträtt Ulrika Tengby HolmJournalister som utbildat sig på JMG står bakom 40 procent av jobben som i år är nominerade till Guldspaden – Sveriges finaste journalistpris.

– Det är förstås mycket roligt och vi vill skicka ett stort grattis till alla våra duktiga tidigare studenter, säger Ulrika Tengby Holm, studierektor för journalistutbildningen på JMG.

Sammanlagt har juryn nominerat 25 bidrag till årets Guldspaden.

Före detta studenter på institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet står bakom tio av årets bidrag.

Av samtliga nominerade journalister har var femte studerat på JMG någon gång från 1980-talet och framåt.

Masterprogram i undersökande journalistik

– Den senaste är Jazz Munteanu som gått vårt nya internationella masterprogram i undersökande journalistik (MIJ), säger studierektor Ulrika Tengby Holm. MIJ-programmet, som startade häromåret, är en satsning på att ytterligare utveckla JMG:s profilering inom avancerad grävande journalistik.

Jazz Munteanu är nominerad i kategorin Etermedia riks tillsammans en annan fd JMG-student, Karin Mattisson samt Anna Engholm och Åsa Erlandsson för avslöjandet om sjuksköterskebluffen som i höstas sändes av SVT:s Uppdrag Granskning i höstas.

I kategorin Storstadstidning är tidigare JMG-studenter inblandade i tre av de fyra nominerade jobben, i kategorin Magasin två av tre samt i kategorin Etermedia riks fyra av de sex bidragen.

Vilka som vinner avslöjas på årets Grävseminarium i Kalmar 6 april.

Stort grattis till alla

De nominerade journalisterna som studerat på JMG (se deras namn i fet stil) är följande:

• ”Skandiamannen” – Tomas Pettersson, Magasinet Filter.
  • ”SOS, varning för sill” – Kerstin Lundell, Malin Crona, Ylva Johnsson och Andreas Tun Hedfors, Sveriges Natur.
  • ”SD och extremisterna på valsedlarna” – Jonathan Leman och David Baas, Expressen.
  • ”I religionens namn och Guds utvalda skola” – Michael Verdicchio, Göteborgs-Posten.
  • ”Maktens kvitton” – Anders Johansson, Richard Aschberg och Mattias Sandberg, Aftonbladet.
  • All inclusive” för gängkriminella – Natalie Medic, Tove Hansson och Ylva Esping, SVT Nyheter Skåne.
  • ”Sjuksköterskebluffen” – Anna Engholm, Åsa Erlandsson, Jazz Munteanu och Karin Mattisson, SVT Uppdrag granskning.
  • ”Sverigefakturorna 1 och 2” – Staffan Florén Sandberg och Lars-Göran Svensson, SVT Uppdrag granskning.
  • ”När vården inte räddar liv” – Emelie Rosén och Daniel Velasco, SR Ekot.
  • ”Den stora sjukhusstriden ”– Anna Nordbeck, Lars Granstrand, Johan Serrander, Emil Engerdahl, Erik Sandberg, Johannes Hallblom och Jakob Larsson, SVT Dokument inifrån.