Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

JMG bevakar den svenska EU-valskampanjen

Nyhet: 2019-05-03

Forskare runtom i EU håller nu på att samla in och koda innehåll från valaffischer, tv-reklam och kampanjer på sociala medier i det gemensamma projektet Platform Europe.

Ansvarig i Sverige är Bengt Johansson, professor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Syftet är att bygga upp ett nytt forskningscenter om EU-valskampanjer med namnet European Monitoring Centre (EEMC).

Alla är välkomna till seminariet Europe is voting måndagen den 6 maj för att få veta mer.

EU-valet den 26 maj kommer nog få mer uppmärksamhet än tidigare, då kampen om vad EU ska vara för något ställs mer på sin spets än tidigare. Det tror Bengt Johansson, en av huvudkoordinatorerna i projekt Platform Europe, finansierat av EU-parlamentet.

Redan i förra valet till EU-parlamentet, 2014, deltog Bengt Johansson i insamling och kodning av affischer och reklamfilmer tillsammans med Orla Vigsø, också han professor vid JMG.

Den här gången är Bengt Johansson en av huvudkoordinatorerna för projektet som består av 27 lokala projektgrupper runtom i EU.

Tillsammans med JMG-kollegorna Orla Vigsø, Nicklas Håkansson och Marie Grusell kommer han att samla in de svenska partiernas och kandidaternas kampanjmaterial.

– Vid undersökningen 2014 lärde vi oss bland annat att mycket av kampanjerna inte handlade om EU-politik utan om inrikespolitik, berättar Bengt Johansson. EU var inte så synligt som man kanske skulle kunna tro.

– Nu tror jag att kampanjen blir lite mer högljudd och intensiv. Det politiska tonläget är högre än tidigare, med starkare polarisering. Vilket sorts EU som ska finnas framöver verkar vara centralt för många partier. Dessutom tror jag vi kommer få mer rapportering om EU-kampanjen i olika länder. En mer polariserad debatt kan givetvis upplevas som mer negativ, men kanske också mer mobiliserande.

Materialet från undersökningarna kommer att publiceras i olika rapporter och samlas i databasen vid det nya forskningscentrat om EU-valskampanjer European Monitoring Centre (EEMC).

– Den kommer att kunna bli ett bra underlag för både artiklar, böcker och studentuppsatser framöver, säger Bengt Johansson.

 Välkommen till seminariet Europe is voting

I alla 27 länder genomförs lokala seminarier om valet och kampanjen.

Här i Sverige sker det redan nu på måndag den 6 maj, kl 13-15. Då hålls seminariet Europe is voting – perspectives on the European election campaigns på Handelshögskolan i Göteborg arrangerat av Centrum för Europaforskning vid Göteborgs universitet (CERGU).

Bland andra talar Bengt Johansson om valaffischer och annonser i EU-valskampanjer och JMG-kollegan David Crouch, ursprungligen från Storbritannien, om Brexit och EU-valet samt Linda Berg från CERGU om opinionsundersökningar.

Alla är välkomna till seminariet som hålls på engelska.

Mer information om seminariet finns på CERGUS webb: https://cergu.gu.se/Aktuellt/Kalendarium/aktuelltdetalj/?eventId=70136887492

 

AV:

Kontaktinformation

Kommunikatör
Cajsa Malmström
031 786 1195
cajsa.malmstrom@jmg.gu.se

Postadress
Box 710
405 30 Göteborg

Besöksadress
Seminariegatan 1B

Sidansvarig: Cajsa Malmström|Sidan uppdaterades: 2018-04-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?